Namn

Jag sitter här och funderar på det här med namn … Många tycker att namn är viktigt, att det ska spegla vem man är. Själv har jag ett vanligt, ganska trist förnamn. Men jag har svårt att se mig själv att byta namn. Det namnet jag har må vara vanligt, men det är ändå mitt namn, och det är väl lika bra att behålla det så att man ändå minns vad man heter.

Det finns teriantroper som har bytt namn, ibland för att spegla deras djuriska identitet. Tänker exempelvis på Coyote Osbourn, som förut tog hand om Werelist, som bytt sitt förnamn för att visa att han är en prärievarg. I ”Mitt liv som djur” (I think I’m an animal), lägger en vargteriantrop till Shiro bland sina förnamn, ett namn han länge använt som användarnamn på bland annat teriantropisajter.

Sen finns det folk som inte officiellt heter något med djur, men som har smeknamn som anspelar på djur. Stalking Cat, även känd som Cat Man, hette väl enligt passet Dennis Avner. Jag vet också många, som jag inte tror är teriantroper eller liknande, men som har djursmeknamn. Kanske för att de är lika djuret, eller åtminstone egenskaper som folk tror djuret har. Känner folk som i någon form har smeknamn som innehåller räv, korp, ulv, osv.

Själv har jag inget sådant smeknamn. Mitt enda smeknamn är helt enkelt en kortare form av mitt vanliga tilltalsnan. Men på internet kan man ju kalla sig vad man vill, eller hur? Så på den här bloggen använder jag Susitar, eftersom susi betyder varg på finska, och -tar är bara en feminin ändelse som jag hakat på, så att det blir ungefär ”varginna”. På vissa sajter kallar jag mig själv Lykantrophona, men många verkar inte förstå vad det betyder, utan tror att det ska uttalas ”lykantroffåna”… På några andra sajter har jag användarnamn som inte alls syftar på vargar.

På tal om djur-namn. Jag har köpt Johan Sandströms folkmusikplatta Sed, och han kallar sig även för Ulv-Johan Vendelkorp Sandström. Se facebook om mer information om skivan han gjort.

Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

