En drake behöver inte tro på drakar – om identitet och bevis

Jag har flera gånger hört att otherkin och teriantroper inte existerar, eftersom det inte finns något bevis för att vi faktiskt skulle vara det vi säger oss vara. Men dessa kritiker missar poängen. Dels så är otherkin och teriantroper medvetna om att de är människor åtminstone fysiskt, och sen är det enda gemensamma att de i någon form identifierar sig som en icke-mänsklig varelse. Även om det är vanligt att man försöker förklara det med att man har ”själen från en kakadua” eller är ”en räv återfödd i människokropp”, så finns det många som inte alls ser det på detta andliga vis, utan föredrar psykologiska, neurologiska eller helt enkelt ingen förklaring alls. Och även när det gäller otherkin som ser på sin identitet genom en andlig lins, så behöver inte bristen på bevis för deras förklaringsmodell innebära att personen som tror på detta inte finns.

Om jag jämför med kristna, för en stund. Även en ateist, som inte tror på vanliga kristna trossatser som att Jesus var gudomlig eller att Gud skapade människorna, måste medge att kristna ändå existerar. På samma sätt är otherkin och teriantropi etiketter för människor som tillhör en viss rörelse eller grupp, oavsett om det de tror på är sant eller ej.

Jag vill också peka ut att det finns otherkin som identifierar sig som diverse mytologiska varelser, men inte tror att dessa mytologiska varelser existerar på riktigt. Det vill säga, man behöver inte tro på drakar för att identifiera sig som drake.

Det pågår en del forskning på teriantroper och otherkin, och ja, forskarna använder sig av dessa begrepp för att beskriva oss. Det vill säga, de kan skriva ”denna undersökning handlar om otherkin-communityt” inte ”det handlar om communityt av människor som hävdar sig vara otherkin”.

Så, beviset för att teriantroper existerar? Exempelvis det faktum att jag är en, och jag existerar. Innebär detta ett bevis för att jag ÄR en faktisk varg på ett objektivt, mätbart sätt? Nej, men det är inte det som det handlar om heller. Det handlar om att jag har en personlig identitet som varg. Oavsett om jag skyller på själar eller hjärnceller.

Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till En drake behöver inte tro på drakar – om identitet och bevis

  1. Ifrågasättaren skriver:

    Det här tycker jag är jätteintressant. Jag hörde talas om teriantropi för några månader sedan för första gången, och då fick jag ju direkt höra andra som tyckte det var konstigt, fel eller larvigt. Men jag tycker inte det, verkligen inte (ingen kan säga åt någon annan hur hen känner sig liksom).

    Jag blir nyfiken. Hur lever du/ni med den hör vetskapen, och hur är bemötandet när folk får reda på det?

    • susitar skriver:

      Jag har skrivit en del inlägg om att ”komma ut” som du säkert kan hitta genom att klicka på den kategorin. Sanningen är väl att de flesta aldrig pratar om de här känslorna med någon annan. Jag har haft tur, och de flesta jag pratat med har sagt att det inte ändrar deras bild av mig, eller så har de varit lite nyfikna… men det har också funnits elaka människor som skvallrat, retats eller vägrat lyssna.

Kommentera

