Konstgjord svans

Det har startats ett Kickstarter-projekt som ska göra det möjligt att massproducera konstgjorda, rörliga svansar. Svansen kan röra sig båda sidledes och lodrätt, och ska gå att få i olika modeller och färger. Läs mer om projektet här.

SVT har ett nyhetsklipp om svansen, där man kan se lite om hur den fungerar i praktiken.

Det här intresserar mig, men problemet jag ser är att svansen styrs av en liten elektronisk kontroll som man håller i handen. Jag vet att det finns proteser som styrs genom att känna av kroppens signaler, t ex genom små ryckningar i lemmen som protesen är fäst i. Jag vet också att Necomimis öron ska styras med hjälp av hjärnvågor, på något sätt. Jag ser fram emot en realistisk svans som styrs handlöst … någon dag måste det finnas.

Det här inlägget postades i internet, Kroppsbild/-funktion, Nyheter och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

