Recension: Vargen – den jagade jägaren

Jag fick Henrik Ekmans bok ”Vargen – den jagade jägaren” av min mor ett tag sedan. Hon är så snäll, som tänker på mig när hon ser något som handlar om vargar. Jag har snart läst klart den, och jag anser att jag läst tillräckligt mycket för att skriva om boken.

Först och främst måste jag säga att fotografierna i boken är vackra! Det är mängder av foton på främst vargar från norra Europa. Vissa tar upp ett helt uppslag, och det är ett nöje att blädda mellan bokens färgbilder.

Boken handlar främst om vargen i Sverige. Det ges en historik över hur vargarna kom tillbaka efter utrotningen, vem som parade sig med vem, vilka områden som koloniserades först, osv. Det finns också kapitel om hur vargen jagades förr, när det fanns mycket varg i Sverige, också med lite siffror över angrepp på tamdjur och sådant.

Speciellt intressant tyckte jag var sägner och myter om vargen. I många böcker som tar upp sådant så ligger fokus på Rödluvan, varulvar… här ligger fokus på att försöka förklara hatet mot vargar, och också om olika sätt inom folktron att skydda sin boskap från varg (att dra en vargtand runt juvret på en ko är ett exempel).

Det finns några sidor om den svensk-norska stammens genetiska status. Den ligger på en mycket grundläggande nivå. Jag blev uttråkad, men å andra sidan har inte alla samma bakgrundskunskaper i genetik som mig.

Sedan finns det en del om vargen runt om i världen. Främst när det gäller USA, där vargen också blev utrotad från de flesta delstater, men nu har planterats in i vissa områden. Här blir jag kanske lite besviken på att rödvargen nätt och jämt nämns, det nämns ingenting om etiopisk varg, östlig varg eller om hybridisering mellan varg och prärievarg.

Men! Överlag är boken riktigt bra för alla som är intresserade av varg, framför allt för alla som ger sig in i debatten kring den svensk-norska vargstammen. Här får man historiska fakta och bakgrund till varför vargen är en så känslig fråga tillsammans med vackra bilder.

Det här inlägget postades i Info, vargjakt och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Recension: Vargen – den jagade jägaren

  1. Hokuitz skriver:

    Jag hittade den blogg för några dagar sedan och vill säga tack. Jag trodde jag var den ända som kännde så här. Jag trodde jag hade blivit en varulv eller något liknande, så återigen tack så himmla mycket för att du gjort den här bloggen.

    • susitar skriver:

      Jag blir så glad av kommentarer som dina. Ett av mina mål när jag startade den här bloggen var att visa andra i samma situation att de inte är ensamma, och visa var de kan hitta mer information.

Kommentera

