”Alla tonåringar tror att deras liv är unikt”

… eller något liknande stod det i en text om tonårsförälskelser som jag läste när jag gick i högstadiet. Poängen var att när hormonerna börjar storma i en person som nyligen varit ett barn, så upplever de känslor starkare än förut, och tar lätt till melodramatik. ”Om han blir ihop med någon annan än mig, så DÖR jag”, ”Mina föräldrar är pinsammast i världen”, ”Men åh, mamma, du fattar ju ingenting”, ”Ingen förstår mig”, ”Ingen har varit så kär som jag är i henne” är alla väldigt tonåriga fraser, eller hur? Texten, som jag inte längre minns vem som skrivit eller var jag läste den, handlade om hur tonåringar tror att deras erfarenheter är unika, att vuxna inte kan förstå, för att alla dessa upplevelser måste ju vara helt nya, eller hur?

Den här texten fick mig som tonåring att kanske gå mot motsatt håll. Jag började anta att alla människor är, i grund och botten, ganska lika. Alla grundläggande känslor är något vi alla delar, och alla vuxna vet hur det är att vara tonåring.

Det här ledde till att många känslor jag hade som kanske inte var så vanliga, insåg jag inte hur ovanliga de var och talade om dem på samma sätt som andra talade om drömmen att få träffa den där snygga skådisen eller hur pirrigt det var med första kyssen. Ett exempel på en erfarenhet som jag antog var mycket vanligare än vad den var, är teriantropi.

Jag hade inga problem med att prata om att jag var en ”varulv”, och fråga min syster om hon ville yla med mig (blicken hon gav mig var inte den förväntade). Jag hade inga problem med att erkänna för min mamma att jag ville ha en realistisk svans, eller att jag och mina vänner ”varulvade” oss vissa kvällar genom att springa ute i stora parker och yla. Jag trodde att mina vänner som följde med mig ut och ylade kände likadant som mig, att de också önskade sig vara vargar, att de också morrade när de blev arga eller ibland gick på tå utan att märka det. Inga tonårserfarenheter var ju unika, jag var ingen speciell, jag ska inte tro att jag är nåt. Denna modifierade jantelag fick mig att tro att teriantropi var lika vanligt och neutralt som att vara bisexuell eller ha skilda föräldrar.

Jag hade svårt att förstå varför folk hade så svårt att förstå. Varför en vän, när jag försökte förklara hur jag kände, frågade om det handlade om tvångstankar. Varför min syster inte ville yla med mig. Varför en kompis tyckte jag borde besöka BUP. Det var när jag fick dessa reaktioner som jag började rätta till min världsbild. För varje förvånad eller negativ kommentar krympte min antagelse om  hur många som kände likadant. Till sist insåg jag att jag skulle bli tvungen att leta efter andra som mig, att det inte räckte med att fråga mina kompisar om det. När jag letade på internet så hittade jag mest furries, medeltidslajvare och varulvsfilmsentusiaster… någon schaman också, fram tills ett visst tv-program.

Jag hade väl liknande insikter när det gällde annat. Exempelvis, jag trodde först att BDSM var betydligt mindre kontroversiellt än vad jag förstått att det var då, innan Fifty Shades of Gray och sexleksaker på apoteket. Så jag tyckte inte det var så konstigt att jag och min pojkvän bet varandra, inget att viska om – andra tonåringar kunde ju hångla i korridorerna helt öppet! Det var väl först när det förhållandet tog slut och jag började träffa andra som jag insåg att bett, klösmärken och stearin inte ingick i så mångas förspel som jag trott.

Så, nej, jag försökte aldrig visa mig som speciell eller att mina erfarenheter var så unika som tonåren. På något sätt lyckades jag ändå vara en konstig typ.

Det här inlägget postades i känslor, Komma ut och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

