Off-topic: Tredje kön i folkbokföringen i Tyskland

Det här har inget med det jag pratar om på min blogg vanligtvis att göra, men jag såg det här på tv och blev så glad!

Tyskland ger plats för tredje kön på SvD
Skönt – nu får hen välja själv på Aftonbladet
Germany allows ‘indeterminate’ gender at birth på BBC News

Det handlar om att föräldrar som fått intersexuella barn, barn vars fysiska kön är oklart, inte behöver välja huruvida barnet ska registreras som pojke eller flicka. Istället ges en möjlighet att vänta och se hur barnet själv känner, och genom denna tidsfrist (enligt gamla lagen måste könstillhörighet meddelas inom en vecka), så hoppas man också på att barnen inte utsätts för medicinska behandlingar som bara är till för att de ska ”passa in” i en viss könskategori.

Jag har en vän som föddes intersexuell (och nu identifierar sig som man), och jag har länge velat se att intersexuella får bestämma över sina egna kroppar, istället för att tvingas in i en mall alltför tidigt. Dessutom är jag alltid för personers rätt att vara sig själva, oavsett om det handlar om kön eller något annat.

Det här inlägget postades i Nyheter och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Off-topic: Tredje kön i folkbokföringen i Tyskland

  1. Sara skriver:

    Blev också himla glad när jag läste! :)

Kommentera

