Namn

Av två anledningar kom jag att tänka på det här med namn. Dels så hade jag möjligheten att prata med en person som är intresserad av pet play (fast som ”ägare”), och han frågade mig om jag hade något särskilt namn som varg. Det är nämligen inte helt ovanligt att folk inom pet play har ett särskilt smeknamn när de går in i en djurroll.

Den andra anledningen är att jag precis såg på en teriantropi-grupp på facebook, att någon frågade om andra också hade namngett sin djursida eller ”upptäckt” ett sådant namn.

I båda fallen var mitt svar nej. I den senare frågan, så var det nog majoriteten som svarade nej, med liknande motivering som jag själv.

Människor och vissa andra djur (som delfiner) har namn. Men även om delfiner använder namn på liknande sätt som människor – för att kalla på en specifik individ och för att presentera sig själva – så skulle antagligen inte en människa kunna uttala ett sådant namn.

Men jag skulle vilja hävda att de flesta djur inte har namn på samma sätt som människor, för att de inte har användning för det helt enkelt. Många djur lever solitärt, och då finns det ingen poäng i att ha ett namn. Även hos många flocklevande djur så klarar man sig på andra sätt. Man känner igen andra på deras lukt eller utseende, och det finns inga situationer då man behöver kalla på en viss individ, utan vill man ha hjälp eller sällskap så kallar man i allmänhet.

Vargars ”språk” är dessutom inte som människor eller chimpanser. Det finns inget som tyder på att vargar har ord för olika ting. En varg kan inte säga ”älgtjur!” eller ”buffel” specifikt,  t ex. Chimpanser, människor och präriehundar har däremot specifika ord för olika saker, och kan uppfinna nya ord vid behov. Det finns inget som tyder på att vargar har ett sådant språk, utan ”vargspråk” handlar snarare om kroppspråk, känslor, lukter och handlingar.

Jag har alltså inget speciellt ”vargnamn”. Jag har mitt riktiga namn, som jag kallats hela mitt liv för att det är namnet jag fick av min familj. Jag har dessutom ett smeknamn använt av vänner och några olika användarnamn på internet. Jag är jag, varg-jaget är ingen avskiljd del av mig, lika lite som ”nörd-jag”, ”feminist-jag” eller ”kvinno-jag”. Därför känner jag heller inte att jag behöver något särskilt vargnamn.

Men människor kan förstås alltid namnge djur och lära dem att lystra till namnet, med lite övning, även om katten kanske inte presenterar sig själv som ”Misse” inför andra katter. ;)

Det här inlägget postades i Info och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Namn

  1. Ping: Vargar är inte så jävla mystiska | Ulv i Människokläder

Kommentera

