”Otherkin fokuserar för mycket på det”

*Observera, i detta inlägg använder jag ”otherkin” som samlingsbegrepp för alla som på något sätt identifierar som något annat än människa, inklusive teriantroper.

Jag har hört citat som liknar ovanstående på internet, kanske främst på tumblr. Poängen är i stort sett att en person ser att det finns en del otherkin som bloggar om just att vara otherkin, och då antar man att (dem flesta) otherkin inte tänker på något annat.

Fel.

Måste jag påpeka att det är vanligt att skapa bloggar med ett särskilt fokus? En person som bloggar om Dr Who lever nog faktiskt ett helt vanligt liv, och tittar inte bara på en brittisk långkörarare till sci-fi-serie hela dagarna. Detsamma med dem som bloggar om något personligt. Det finns gott om bloggar som handlar om exempelvis neuropsykiatriska funktionshinder, sex, religion eller barn. Trots detta hör man inte ”men, autister skulle ju verka mycket mer normala om de inte fokuserade på autism hela tiden”. Kanske för att man vet bättre – autism eller livet med småbarn är något man har hört om även utanför bloggarnas värld. Därför är man medveten om att även en småbarnsförälder som tar bilder på ungen till sin blogg har andra intressen, kanske ett jobb och en partner.

Otherkin är ovanligt att höra talas om ute i verkliga världen, för att vi är få, dem flesta tystlåtna om det och det finns, mig veterligen, inga offline-organisationer (bara träffar). Därför antar man också att vi bara finns på internet, och att det vi skriver på internet på en blogg som handlar om otherkin, också speglar hela våra liv.

Nu tror jag inte vana läsare av den här bloggen tror så om mig. Men bara för att vara extra tydlig: Jag fokuserar på teriantropi på den här bloggen för jag själv föredrar att läsa bloggar med ett tydligt tema. Dessutom fanns det inga svenska bloggar om ämnet när jag började. Jag pluggar på universitet. På min fritid sysslar jag med diverse saker, så som dans, sång, spel, föreningsliv och umgås med vänner. Men jag skriver inte så mycket om det här, för jag vill behålla mitt fokus. Sen, om jag skrev alltför detaljerat om vissa delar av mitt liv, skulle det vara lätt för en illsinnig människa att förstå vem jag är, och få en möjlighet att sprida rykten om mig. Något jag vill undvika.

Det här inlägget postades i Info, internet. Bokmärk permalänken.

En kommentar till ”Otherkin fokuserar för mycket på det”

  1. Purre skriver:

    Jag kan verkligen förstå varför någon fokuserar på en specifik sak med sig själv på sin blogg, och faktiskt på hela internet. Om någon är.. något som omvärlden inte tycker om så att personen känner att hen måste hålla tillbaka och dölja delar av sig själv så internets relativa anonymitet en frizon där en faktiskt kan släppa loss och helt enkelt bli den person hen redan är.
    Det är inte bara troll som får utlopp tack vare anonymitet.

Kommentera

