”Människor som tror att de är djur måste vara sjuka i huvudet”

Då och då letar jag upp om några ”vanliga” bloggar eller forum har skrivit om teriantropi eller otherkin, speciellt gärna vill jag se om det är något som dykt upp på svenska hemsidor, eftersom det ändå är i Sverige jag bor.

Men jag blir ofta så nedslagen om vad folk skriver. Ibland har man nämnt mig, ibland Pao, ibland bara ”dem där på Outsiders som tror att de är djur”… men nästan alltid dyker samma utlåtande upp: ”Det måste vara någon störning. Personen borde botas”. Ibland med någon hemmasnickrad psykologisk förklaring (då brukar fördömandet också vara mildare) men allra oftast med några grova uttalanden som ”sjukt i huvudet”, ”lås in dem”, ”fan vad löjligt”, ”kan nog inte leva ett normalt liv” utan några försök för att förstå.

Jag kan säga såhär. Den forskning som nämner teriantroper eller liknande brukar inte prata om det som sjukdom eller något farligt, utan snarare som kuriosa eller en intressant subkultur (1, 2, 3, 4). Dessutom, de som antagligen vet vad som är psykisk sjukdom eller ej, borde väl ändå vara psykologer och psykiatriker? Inte några grabbar på Flashback som aldrig arbetat inom det fältet.

Jag har pratat med psykologer om min teriantropi. Både dem som varit mina terapeuter (som jag gått hos av andra anledningar, t ex depression/utbrändhet), och en som jag kände som privatperson. Ingen av dem har blivit oroad, velat bota det eller försökt övertala mig till att sluta göra ”varggrejer”. Vissa har tyckt det varit fullkomligt ointressant och irrelevant, vissa har tyckt det verkat lite roligt och märkligt men harmlöst, och den som känner mig bäst har t o m sagt att jag borde ta mig tid att ”vara varg” eftersom jag mår bra av det. Kan också säga att Lupa pratade med en psykolog om teriantropi/otherkin, något som finns återgivet i boken A Field Guide to Otherkin. Den psykologen tyckte inte heller det lät som något patologiskt. Generellt kan man säga att psykologer numera inte behandlar saker som inte behövs behandlas, deras jobb är att få folk att må bättre och orka mer, inte att bli ”så normala som möjligt” eller göra om folks personlighet. Med dem köerna vi har till vården, så vore det dumt att behandla något som inte är skadligt när man kan lägga den tiden och energin på viktigare saker.

Jag kan också säga så att den absoluta majoriteten av teriantroper lever ett normalt liv, det syns inte på oss. Vi studerar, arbetar, har familj och vänner… Många berättar inte för folk hur de känner, vissa har inte ens sagt något till sin partner! Det kanske finns en i den närhet, men den kollegan, släktingen eller grannen har helt enkelt aldrig sagt något, för att deras djuriska känslor är något de håller privat.

Sen… även om det vore så att teriantropi skulle visa sig vara någon form av psykisk störning… så är det inte heller rätt att reta psykiskt sjuka. Skärp er för fan.

Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till ”Människor som tror att de är djur måste vara sjuka i huvudet”

  1. Purre skriver:

    Det finns alltid kräk. Säger de verkligen ”lås in dem?” Intressant.. de kommer i närheten av hatbrott, något som en faktiskt kan bli inlåst för, med all rätt!

    Och folk som uttrycker ”Du är inte som jag, då är det fel på dig. Stackars dig, du borde botas så du kan vara en riktig person, precis som jag.” är inte en sorts person du behöver i ditt liv.

    När jag hör sånt här, hur människor kan vara, låter det mer och mer som en dygd att vara som ett djur. Faktiskt.

    Kram

  2. susitar skriver:

    Det var t ex en person (som visserligen är känd för att spy ur sig galla på nätet) som länkade till min blogg och hävdade att jag var direkt farlig, inte borde vistas ute bland folk. Däremot kan det aldrig fällas för hets mot folkgrupp eller liknande, inte ens när tidningar publicerar krönikor som uppmuntrar till att förgifta oss (https://susitar.wordpress.com/2011/12/07/vill-nts-ungdomsredaktion-forgifta-teriantroper/), för att det bara är vissa grupper som räknas när det gäller hatbrott, t ex sexuell läggning (och där räknas bara tre) eller religion.
    Men jag tror att många av dem här förolämpningarna kommer sig av att folk tror att vi tror oss bokstavligen vara djur, typ att jag skulle glömma bort att jag är människa eller tro att jag fysiskt förvandlas till varg. För det finns ju en psykisk sjukdom som handlar just om det: https://susitar.wordpress.com/2011/07/20/lykantropi-som-sjukdom/

Kommentera

