Fullmånen väcker minnen

Jag fick syn på fullmånen igår kväll. Trots att fullmånen i sig inte har någon magisk påverkan på mig, så blir jag ofta lite nostalgisk eller sentimental när jag ser den. När jag var yngre, och inte visste att 1. det jag upplever kan kallas teriantropi 2. det är väldigt ovanligt, så brukade jag gå ut och yla och busa med mina vänner under fullmånsnätter. Senare förstod jag att det var något allvarligare än en lek för mig, och att mina vänner inte kände likadant.

När jag ser fullmånen på klara nätter så kommer jag ibland att tänka på det. Jag kom också att tänka på hur långt jag kommit när det gäller att få tillgång till vardagliga tillfällen att vara varg. Från att ha en intensiv kväll i månaden, då jag kunde släppa ut allt det jag hade burit inom mig under en lång tid genom att yla, springa genom högt gräs, brottas… till att senare gå ut på ”vargpromenader” när jag kände behov av det helt enkelt, till att som nu, knappt känna det behovet eftersom jag kan vara varg även hemma, när jag har en sambo som är lika knäpp som mig. Ibland saknar jag att ha riktigt starka skiften, den typen av skiften jag fick när jag hade haft lock på mig själv länge och känslan till slut exploderade. Men jag vet att på detta sätt har jag mer kontroll över mig själv, och riskerar inte att känna mig vargig vid helt fel tillfällen längre.

Så när jag ser månen, som jag ser som en gud/gudinna, så tackar jag henne ibland för att han var där för mig när jag var ung, förvirrad och ensam.

 

—-

(Off-topic, men jag tyckte om DNs artikel om en tjej med aspergers. Läs den. Kom ihåg att respektera även dem som är annorlunda från dig. Ingen förtjänar att bli mobbad)

Det här inlägget postades i Skifte och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

