Off-topic: Hat på internet

Jag blir så besviken ibland när jag läser på internet. Ibland träffar jag på idioter i verkligheten också, men tack och lov mindre sällan. Jag pratar om misstänksamheten och hatet mot folk som är annorlunda, eller mot särskilda grupper. Hatet mot muslimer, exempelvis. Man behöver inte tycka om islam som religion, man behöver inte tycka om religion överhuvudtaget. Men nyss såg jag någon som undrade om man kunde välja att bli organdonator men fylla i att man inte ville donera till muslimer. Alltså, vad i helvete. Att förneka någon samma medicinska hjälp man skulle gett åt andra, bara baserat på personens religion, det är fullkomligt galet.

Jag har också läst en mängd transfobiska kommentarer på sistone, i en diskussion om ”vad skulle du göra om det visade sig att din partner var transsexuell” (alltså, redan ”bytt kön”). Anklagelser gentemot transpersoner att vara lögnare, bedragare, prat om ”riktiga män” och ”omopererade kvinnor”. Självklart kände ingen av dessa personer någon som var transsexuell. Jag är inte heller trans, men åtminstone kan jag tänka lite längre och undvika direkta kränkningar.

Tack och lov är både religion, könsidentitet och en mängd andra saker numera täckta av diskrimineringslagstiftningen. Men det finns så många människor som måste dölja sig själva, som blir mobbade eller olämpligt behandlade pga saker som inte står i lagstiftningen, men som knappast är fria val heller. Utseende, klass, sexuella preferenser förutom homo-, bi- och heterosexualitet, hälsa, osv. Sen finns det saker som är fria val, men som jag ändå tycker är obegripligt att sortera folk enligt. Så som klädstil, tatueringar.

Det känns som om verkligen vad som helst som ”sticker ut” kan leda till hårda ord och kränkningar. Jag har blivit mobbad flera perioder under min skolgång, och ”ursäkten” var alltid något nytt. Min fobi för getingar, min brytning, mitt utseende, mina fritidsintressen, teriantropi, mina vänner. Det här har fått mig att inse att mobbning inte beror på ursäkten som mobbarna använder. De letar efter något att störa sig på, helt enkelt. En syndabock. Det behöver inte ens vara logiskt. En rasist kan ena stunden kasta glåpord efter en invandrare, för att sedan säga till sin kompis ”men du är ju en sån där okej blatte, DU är schysst”. På samma sätt hjälper det inte nödvändigtvis att den mobbade ändrar på den specifika saken mobbarna retar honom för. Ungen som blir kallad ”tjockis” kommer antagligen fortsätta blir kallad det även om hen går ner i vikt, eller så blir hen kallad för något annat istället.

Varför är det så svårt att tänka efter innan man öppnar munnen? Varför är det så svårt att ta reda på mer innan man dömer någon eller något?

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

