Jag är fostrad till föreningsaktiv

Jag kom att tänka på idag, igen, om hur trevligt det vore om det fanns en förening för teriantroper (och otherkin, antar jag). Min mor har alltid varit föreningsaktiv i diverse sammanhang, t ex Hyresgästföreningen, och varit väldigt engagerad i många frågor. På så sätt, när jag som liten sett henne skynda iväg till Hem & Skola-möten eller skriva artiklar till föreningsblad, så har jag kommit att se ideella föreningar som någon form av lösning på allt. Okej, inte allt. Men jag är väldigt positiv till föreningskulturen som finns i Sverige.

Min mor frågade mig t o m en gång om jag inte borde grunda en förening för ”sånadär djurmänniskor som dig”. Jag skulle på sätt och vis vilja det. Men! En förening kan inte drivas av en ensam person. Det skulle behövas fler inblandade, och de flesta teriantroper och otherkin föredrar att vara väldigt anonyma med det. Jag själv skulle inte vilja att mitt riktiga namn kopplades samman med den här bloggen, exempelvis. Det gör det svårt att grunda en förening med styrelse – kan man använda pseudonym i en medlemslista?

Sen är vi generellt få. Det är ofta tillräckligt svårt att få folk engagerade i en fråga som egentligen angår hundratals eller tusentals i landet. Och hur många är vi i Sverige? I Norden? Jag har väl träffat ca 10-20 st teriantroper och otherkin i Norden, och jag har letat aktivt i flera år. Jag känner till kanske ytterligare 10 som jag inte träffat.

Men tänk ändå – en förening som skulle arrangera Howls, som skulle ha tillgång till information för nya och nyfikna, som skulle fixa workshops och kanske ha ett nyhetsbrev. Det är en vacker tanke. Men det är nog inte rätt tid för det ännu.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

