”Hur kommer ni överens, ni är ju två olika djur?!”

Jag har hört den här kommentaren och liknande när folk:

  1. Hör talas om hur många olika arter finns representerade bland teriantroper
  2. Får reda på att ett av mina ex identifierade sig som björn
  3. Får reda på att min nuvarande pojkvän är en gepardtherian.

… var ska jag börja?

Jag börjar väl med det faktumet att bara för att någon har samma eller liknande djurtyp som mig så innebär det inte att vi kommer överens eller upplever saker på samma sätt. Jo visst, det verkar som om i stort sett alla vargteriantroper upplever någon form av jaktinstinkt och tycker om att yla. Men det finns andra saker som påverkar hur man upplever sin teriantropi än vilket djur man identifierar sig som. Huruvida man upplever skiften, och i sådana fall vilka och hur ofta, är en sådan sak. En annan sak som kan skilja sig åt är huruvida man faktiskt är missnöjd med att vara människa eller inte (”artdysfori”). Teriantroper som tror på olika förklaringsmodeller eller förhållningsätt till teriantropi kan ha svårt att kommunicera med varandra, trots att de identiferar sig som samma djur.

Några inlägg jag tidigare skrivit:
Om olika förklaringsmodeller
Om min egen syn på andlighet kontra psykologi
Alla inlägg om skiften ligger just i kategorin ”skifte”

Jag upplever mentala skiften, jag är ibland missnöjd med min mänskliga kropp och jag ser inte på teriantropi på något särskilt andligt vis. Jag har lättare att diskutera med sådana med liknande erfarenheter men av andra djurslag än att prata med andra vargar som inte upplever något av detta.

Sen, när det gäller skämt som ”borde inte du och din kille bete er som katt och hund, höhö”. När det gäller just gepard och varg är inte skillnaderna så oerhört stora – hundar är lika vargar, och det finns många fall i djurparker där geparder och hundar blivit vänner. Se här.   Men det viktiga är att vi är  båda människor också, och dessutom har jag både varit kär i, och tillsammans med, människor som inte alls varit djuriska på något vis. Det är en ännu större skillnad, men det funkar ändå, bara vi respekterar varandras olikheter.

Så, även om jag förstår längtan att träffa någon som identifierar sig som samma art, speciellt om man är lite ovanlig (vargar råder det ingen brist på däremot), så vill jag gärna bredda vyerna lite. Folk behöver också inse att de riskerar att sätta sådana höga förhoppningar på hur det skulle vara att träffa en annan av sin typ att de blir besvikna. Det gäller förresten mycket mer än bara teriantropi, det gäller hela livet. Det finns idioter i alla grupper, och bara för att ni har något gemensamt så innebär det inte att ni kommer bli bästa vänner.

Det här inlägget postades i Info och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

