Vilken slags blogg försöker jag skriva?

Nu har jag skrivit på den här bloggen i över tre och ett halvt år! Jag har inga planer på att sluta, men däremot kanske det är dags för lite introspektion, se vad som hänt med bloggen.

Jag hade två huvudsakliga inspirationskällor när beslöt mig för att skriva denna blogg. Det ena var alla personliga texter om teriantropi jag kunde hitta på folks personliga hemsidor, men dessa hemsidor var aldrig på svenska och dessutom var de ofta inaktiva. En del av sidorna som inspirerade mig finns inte kvar överhuvudtaget, men en del finns kvar och är aktiva. Exempel: Thébaïde, Feather and Flame och The Sanctuary.

Min andra inspirationskälla var bloggen Trollhare, som första gången fick mig att följa en personlig blogg överhuvudtaget. Trollhare lyckades med konststycket att vara både personlig och ha ett tydligt fokus, och hans texter lärde mig som saker jag inte visste särskilt mycket om: neuropsykiatriska funktionshinder och transsexualism.

Så, mitt mål var från början att den här bloggen skulle handla om personliga teriantropiska upplevelser. Det var, och är, mitt fokus. Jag hade tänkt att den skulle rikta sig till andra teriantroper och personer med liknande identiteter, emedan min väns blogg vargteriantrop.wordpress.com skulle avhandla teriantropi på ett mer opersonligt plan, en slags introduktion för dem som inte hört talas om det förut. Nu blev det så att jag tappade kontakten med personen som startade den bloggen, hon slutade skriva, och jag valde att istället bredda min blogg till att ibland ta upp saker som inte har direkt med min personliga upplevelser att göra – t ex forskning, terminologi och den skandinaviska vargstammens status. Jag har också märkt att den här bloggen fick fler läsare än den andra, kanske eftersom den här uppdaterar oftare, och de flesta verkar inte vara teriantroper eller vänner till teriantroper, så som jag hade först trott. För att göra det lättare för utomstående att förstå började jag skriva lite mer utförligt, och har bland annat en ordlista.

Från allra första början har jag valt att hålla den här bloggen mer eller mindre anonym. Det finns många av mina vänner som vet att jag har den här bloggen, men mitt riktiga namn eller bilder på mitt ansikte kommer aldrig att dyka upp här. Det är för att jag vet att många tycker att sådana som jag är tokiga, och jag vill varken ha att göra med folk som först läser bloggen och sedan spårar upp mig, eller situationer där arbetsgivare eller andra viktiga personer googlar mitt namn för att sedan hitta den här personliga bloggen.

Något mindre genomtänkt är layouten på bloggen. Den har varit i stort sett samma sen starten – en av defaultlägena på wordpress, fastän numera med vargar på toppen. Om någon av er läsare vet hur man ändrar sin layout på wordpress och vill hjälpa mig, så tar jag gärna emot den hjälpen!

Snart fyra år har gått och jag är, mig veterligen, fortfarande den enda svenska teriantropi- eller otherkinbloggen. På sätt och vis har jag därför blivit en representant, många som råkar klicka in sig här får också här första gången höra talas om icke-mänskliga identiteter. Men jag hoppas på att jag inspirerar fler, för det känns inte helt rätt att vara den enda rösten.

Det här inlägget postades i Info och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Vilken slags blogg försöker jag skriva?

  1. Akhila skriver:

    I think I spent more than ten years being the only person writing essays about therianthropy in French, with various attempts at therian forums from some people that failed, before a small stable community actually existed and started writing too. It is difficult to end up the ”sole representation” of the therianthropy in one language… This is why I choose to include translations of other people’s writings on the French section of my website. I want people to hear other voices, even if, yeah, I’m the one who decided the writing was worth to be featured… But still, I think it’s nice that French people are introduced to ”historical” therian writers and content other than mine, when they aren’t familiar with English enough to browse the sites themselves.

    • susitar skriver:

      Posting translations is a good idea. Me and a friend were supposed to translate some stuff from Project Shift to Swedish, but after an argument, we never spoke again and therefore the translation never happened. I have translated one of the pamphlets at THETA to Swedish, but Tsu hasn’t uploaded it. :/
      But in general, Swedes understand English very well. Even so, I feel that there is a value in being able to read about something in one’s own language, and from one’s own culture. The therian community is mostly North American, and I’ve sometimes noticed that our cultures differ. Things like religion, ”coming out”, how private you can be at work etc seems to be very different between Scandinavia and USA.

  2. O skriver:

    Jag tycker att det är fantastiskt att du har jobbat med den här bloggen i över tre år! Själv började jag följa den någon gång under det första året och sedan dess har jag återkommit periodvis och läst in det jag missat under mina pauser. Du skriver väldigt intressant och engagerat om en unik blandning av ämnen. Mina personliga favoritinlägg är de där du beskriver dina mentala skiften och din syn på din egen teriantropi, men även de samhällspolitiska och vetenskapliga inläggen är trevlig läsning. Hoppas att du tycker lika mycket om att skriva som jag (och säkert många andra med mig) tycker om att läsa det du skriver.

    Hör av dig om du fortfarande vill ha hjälp med att ändra/uppdatera din wordpress så kan jag säkert fixa något.

    • susitar skriver:

      Jag skulle gärna vilja ha ett mer individuellt utseende på bloggen, men jag har faktiskt ingen aning om hur man ändrar något, förutom att byta mellan olika färdiga layouts typ.

Kommentera

