Att vandra uppför Bifrost

För den som följt min blogg ett tag, så är det nog bekant att jag är en hedning, även känt som asatroende, även känt som uttövare av den forna seden. Jag brukar inte prata så mycket om det på den här bloggen, i rädsla av att folk ska tro att teriantropi och hedendom skulle höra samman på något vis. Det gör det inte. Men inom religion kan man utforska olika saker av sig själv och sitt liv, finna inspiration hos myter, fundera på ödet osv. Så ibland tittar jag på min vargidentitet genom sådana glasögon också – eller snarare, jag tittar på religionen genom vargögon. För allt som är jag hänger samman, och när jag står framför gudarna är det hela jag.

Idag var jag på ett litet opretentiöst möte som syftade till att diskutera dem gudar och gudinnor inom den nordiska mytologin som ofta blir bortglömda. Vissa har vi inte något mer än kanske namn, eller ett par meningar om i någon gammal bok.

Som led i att utforska dessa gudar och gudinnor så ledde en av personerna där en visualisering. Alltså, att vi skulle blunda, slappna av, och föreställa oss saker som han berättade om. Lite av ett mellanting av sagoberättande, dröm och hypnos, skulle jag vilja hävda. Jag slappnade av snabbt, och så fort som själva ”handlingen” började, när vi skulle börja föreställa oss själva ta oss till gudarnas boning Asgård, så föreställde jag mig själv som en varg. Ingenting jag valde, snarare hann jag tänka att detta kanske var opassande, att jag kanske borde tänka på mig själv i människoform. Men det blev som det blev, i mina tankar var jag en varg som började vandra uppför regnbågen Bifrost.

Ja, genom hela visualiseringen, i vilken jag ”mötte” två gudar, så var jag en varg. Därmed kunde jag heller inte prata, inte fråga gudarna om det jag skulle. Men jag gillade upplevelsen. Att gå så in i något, och vara så avslappnad. Att uppleva sådana spännande saker, bara genom att slappna av, lyssna och låta idéerna komma till en.

Det här inlägget postades i Skifte och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

