Pseudovetenskap och woo bland otherkin

Nu tänker jag kasta sten i glashus. Men jag måste klaga lite över allt flumm jag hittar på internet. Konspirationsteorier, hemmasnickrade andliga förklaringar som presenteras som objektiv sanning, kvacksalveri och pseudovetenskap. Speciellt verkar dessa typer ansamlas i olika ”alternativa” kretsar.

Och vilka är inte alternativa, om inte folk som ser sig själva som något annat än människa?

Det är så många gånger jag behövt påminna om att fysisk förvandling inte är möjlig. Inte bara påminna, utan även förklara varför. Behövt tillbakavisa konspirationsteorier så som att forskare skulle kidnappa folk som är annorlunda (!), bett folk visa upp bevis för sina vilda historier om varulvsjägare och vampyrkrig. Det behöver inte ens vara så här pass extrema saker. Det finns många som pratar om diverse New Age-koncept, så som auror, energier, kristaller, astrala resor etc som om det vore helt verkligt, använder historier om märkligt formade auror eller visioner som argument i debatter. Inte heller kan vetenskap accepteras, då forskare bara styrs av ”big pharma” eller någon annan konspiration, har jag fått höra från vissa.

Jag är trött på den här skiten. Jag må känna mig som en varg, och jag må uttöva en religion, men den vetenskapliga metoden är ändå överlägsen. Varför? För att den går ut på att testa om saker fungerar eller inte. Testa flera gånger för att utesluta slumpen så gått det går. Den handlar om faktiska mätbara observationer, och om granska varandras påståenden. Betydligt mer pålitligt än syner du sett på astrala resor i dagdrömmar, eller rykten från kompisar.

Bara för att det finns personer som känner sig som djur, så innebär det inte per automatik att själar, auror, magi eller astrala varelser existerar. Kan vi åtminstone komma överens om det? Inte heller finns det något som tyder på att teriantroper skulle ha icke-mänskligt DNA, märkliga krafter eller vara jagade av mystiska organisationer.

Jag är trött på att min identitet, som för mig är vardaglig och handlar mer om beteenden och känslor än om andlighet eller kosmologi, ska jämt och ständigt kopplas ihop med en massa pseudovetenskaplig skit.

Observera att den här formen av flumm inte existerar överallt i communityt, att det på många håll finns regler mot påståenden som inte kan bevisas och att många teriantroper är vuxna människor med vanliga liv. Så tro inte att alla är så här. Faktum är att jag t o m tror att det blivit bättre med tiden. Men jag ibland måste jag få gnälla av mig ändå.

Kom ihåg:

  • om någon gör ett märkligt påstående, fråga vad som ligger till grund för det
  • påstå inte att du har superkrafter, är synsk, eller annat extremt om du inte kan bevisa det
  • ifrågasätter någon ditt påstående, ta det inte personligt, utan svara på frågan istället
  • utgå inte från att alla delar dina andliga/religiösa idéer
  • hade fysisk förvandling varit möjlig hade vi sett bevis för det vid det här laget
  • du har alltid ansvaret över dina egna handlingar, även om du vore en varulv
  • om du har ont eller mår dåligt, besök läkare, skyll det inte på din teriantropi
Det här inlägget postades i Info, internet, känslor och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Pseudovetenskap och woo bland otherkin

  1. skogsvarulven skriver:

    Jag kan förvandla mig till en varulv. Det här är någonting övernaturligt och mystiskt. När man förvandlar sig till en varulv kan man resa in i andra dimensioner. Huruvida man förvandlas rent fysiskt kan jag inte svara på eftersom jag aldrig fullbordat en förvandling eftersom jag är rädd för att tappa kontrollen.

    Men det jag vill ha sagt är att det finns en övernaturlig och mystisk sida av detta med förvandla sig till en varulv, varg eller djur.

    • susitar skriver:

      *suck*

      Givetvis kan man förvandla sig till djur i drömmar, i sitt sinne osv. Men fysiskt, nej. Alldeles oavsett hur mycket man tror på det.

      Man måste ha en stark verklighetsanknytning för att inte gå vilse i sitt eget huvud ibland. Mysticism har folk sysslat med i alla tider, men ofta i reglerad form. Slutar man skilja mellan materiell verklighet och andlighet/fantasi, så kan det nog gå illa.

      Som tonåring försökte jag mig på olika sätt att få till en förvandling. Jag kan säga att det inte funkar.

      • skogsvarulven skriver:

        Nej, jag tror inte heller att det kan ske en fysisk förvandling. Men psykiskt går det att förvandla sig, det vet jag, för jag har upplevt början på det.

        Men om jag förstått saken rätt så är din uppfattning att man på sin höjd kan känna sig lite ”vargig” men att man i övrigt är en helt normal människa med ett helt normalt liv.

        Vad har du då för teorier om varulvar? Det är inte bara jag som vittnar om att det finns varulvsförvandlingar. Alla historier om varulvsförvandlingar måste det väl finnas något bakom? För du har väl läst en del i ämnet?

      • susitar skriver:

        Det finns många historier om varulvar, drakar, levande döda, spöken osv. Behöver inte innebära att spöken, vampyrer och varulvar faktiskt finns. Däremot fyller historierna nog ett mytologiskt och psykologiskt syfte.
        Varulvshistorierna brukar ju handla om människor som lever på samhällets utkant – våldsverkare, mördare, fattiga, osv. Eller så är förvandlingen ett straff för något brott.
        Det är alltså en form av sedelärande berättelser om att inte bryta mot civilisationens regler.
        Långt ifrån att känna att man är född i fel art, alltså.

Kommentera

