Allting påverkar varandra

Jag brukar vara noga med att påpeka skillnaderna mellan vissa saker. Jag tycker om tydlighet, jag vill att ord ska ha klara definitioner och tycker inte om när folk förväxlar t ex teriantroper med furries, eller transexuella med homosexuella. Man kan vara både och, och det är inget fel med något av dessa saker, men orden syftar på skilda saker.

Men å andra sidan inser jag att i en person, i individuella erfarnheter, kan det vara svårt att skilja vad som är vad. För när man kombinerar två saker så kan nya erfarenheter uppstå. Det finns ett känt exempel med beteendet hos dvärgpapegojhybrider:

Den ena arten föredrar bomaterial som är i smådelar, och bär dessa bitar instoppade bland fjädrarna. Den andra arten föredrar stora bitar och bär dem i näbben. Hybriden tar mellanstora bitar, försöker bära dem i fjädrarna, men misslyckas eftersom bitarna är för stora. Här ser vi hur en blandning av två saker: att ta stora strån och att bära stråna i fjädrarna leder till en helt ny konsekvens – misslyckande.

Andra exempel är problemen som tas upp i intersektionella samtal om jämlikhet. T ex homofobi ser olika ut beroende på om den riktas gentemot bögar eller lesbiska – kombinationen av sexuell läggning och kön leder till andra glåpord.

Nå, vart ville jag komma? Jo, att i mig blandas en massa personlighetsdrag och intressen, och hur kan jag vara säker på vad som beror på vad? Gillar jag att bitas för att jag är en varg, för att jag är en sadomasochist, eller är det just kombinationen? Beror mitt intresse för naturen och biologi på min vargnatur, eller är det tvärtom, eller har dessa saker inget med varandra att göra?

Det är så, åtminstone för mig, att min teriantropi påverkar hela mitt liv, om än på ett subtilt sätt. Det handlar om något så jobbigt som att jag alltid är jag. Att jag identifierar mig som varg har orsakat att jag sett på filmer, lyssnat på musik, etc som jag kanske inte gjort annars. Jag har läst på oerhört mycket om vargar och andra hunddjur också. Min teriantropi påverkar alltifrån min sexualitet och personlighet, till hur jag fixar mina naglar.

Saker och ting överlappar. Jag har skrivit om pet play förut – ett sätt att kombinera mina djuriska instinkter med bdsm och sexuell äventyrslusta. Ibland frågar nämligen folk på forum och så, ”är det någon annan teriantrop som gör [grej]?”. Det kan handla om alltifrån att bära hundhalsband till att ha svårt för stora folksamlingar. Ofta när jag svarar ”ja” på en sådan fråga känner jag att jag måste lägga till en brasklapp: Ja, men det kan bero på både det ena och det andra…

Till exempel. Ibland har jag burit hundhalsband, även utanför sängkammaren. Det gjorde jag kanske framför allt som tonåring. Jag inspirerades av musikalen Cats, och vissa av kattern där bär halsband. Jag tyckte det var snyggt och skaffade mig ett halsband. Men det finns så många andra faktorer, som gör att jag fortfarande tycker om det. Jag tycker om doften av läder. Jag gillar att hundhalsband signalerar ”djur” och för mig spelar det mindre roll att det inte är exakt min art som folk kommer att tänka på – hundar är så nära besläktade ändå. Jag gillar även bdsm och pet play, två sammanhang där folk ofta bär halsband, men då snarare för att visa att de är ”ägda”.
Därför blir det väldigt vanskligt för mig att svara på om jag bär hundhalsbandet för att jag identifierar mig som hunddjur. Ja, jo, men skulle jag göra det om det var bara för den saken, utan dem andra faktorerna? Kan jag skilja på olika personlighetsdrag jag har på det viset?

Det här inlägget postades i känslor. Bokmärk permalänken.

Kommentera

