Jag klär inte ut mig, jag spelar inte

Det kan vara svårt att förstå för människor vad jag menar när jag säger att jag känner mig som en varg, beter mig som en varg. De ser en bild på mig med en svans, de ser gosedjuren i min säng. ”Jaha, du klär ut dig? Varg är ditt favoritdjur, eller?”.

Nu är inte vargar mitt favoritdjur riktigt. Dels så känns begreppet ”favoritdjur” så barnsligt på något vis, jag kan inte välja ett. Dels så tycker jag att vargar är liksom neutrala. Det vore lika märkligt för mig att ha dem som favoritdjur som att ha människor som det. Det finns många djur jag tycker om: katt, zebra, räv, järv…

Ibland ”klär jag ut mig” till en varg. Men samtidigt är det inte samma sak som när jag klär ut mig till något annat djur, eller till någon karaktär från en film. Jag passar på att ta på mig svansen eller vässa mina naglar till klor för att uttrycka mig själv. Jag klär inte ut mig till någon annan. Jag klär mig till mig själv.

Många frågor, märkligheter om mig själv har jag plötsligt kunna besvara med ”varg”. Varför är min sexlust starkast under sen vinter? Varför vill jag slicka min pojkväns ansikte? Varför blev jag aldrig illa berörd av scener i naturdokumentärer där ett rovdjur fäller sitt byte? Varför trivs jag så bra med att gå relevé, att jag fortsätter med det även efter danslektionen?

Det är som en inre kraft som plötsligt får sitt namn. Det är något som funnits inom mig, om inte alltid, så länge. Hur förklarar man det?

 

Något helt orelaterat: jag har lyssnat väldigt mycket på Tommy February6 på sistone och vill sprida glädjen. Så ta en titt på denna musikvideo, exempelvis.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

