Snygg för att vara människa

Då och då i mitt liv har jag tyckt att jag varit ful. Inte som ni tänker kanske. Jag menar inte det där när man kollar på andra människor, drar slutsatsen att andra är vackrare än en och sen börjar fundera på plastikkirurgi, nytt smink eller bantning.

Nej, för jag menar stunderna då jag har tyckt att alla människor är fula, och eftersom jag är en människa är jag ful. En slags ytlig misantropi som slår mot mig själv.

Jag ska medge här, att jag nog ser rätt så bra ut för att vara människa. Åtminstone numera, när den jobbiga puberteten är sedan länge över men jag fortfarande är ung nog för att anses attraktiv. Jag ser inte perfekt ut, absolut inte. Men jag är en ung tjej av normal vikt, och det händer rätt ofta att jag får komplimanger (speciellt för mitt hår).

Det har blivit så att jag blivit tvungen att lära mig att se det vackra i människor. Jag följer någonslags kulturella/inlärda mönster, känner jag. Jag tycker att mulliga tjejer i skoluniform och glasögon är söta, för jag associerar det med plugghästar och därmed intelligens och hårt arbete. Jag föredrar smala killar, helt enkelt för att min första pojkvän var tjock och jag tröttnade på det. Jag gillar kläder som signalerar vissa saker, och gillar inte kläder som signalerar vissa andra saker.

Men så fort jag ser på människor som jag ser på andra djur, så tycker jag att den här arten är rätt så ful alltså. Vandrar omkring på märkligt långa bakben, kroppsbehåringen som finns är sällan mjuk som päls, snarare krullig och sträv… ansiktet är platt, ögonvitorna syns hela tiden och öronen är skrynliga och hårlösa.

Men, man kanske inte ska döma människor enligt samma måttstock som man mäter katter, vargar, rävar och tigrar. Kanske man inte heller ska använda samma kriterier som när man säger att en ädelsten, ett vattenfall eller ett stjärnfall är vackert. Nej, skönhet hos människor är något jag måste utgå från kulturellt och personligt, för mina instinkter har jag nog inte så mycket nytta av i den frågan.

Det här inlägget postades i Kroppsbild/-funktion. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Snygg för att vara människa

  1. Jennie skriver:

    Finns det vargar du tycker är fina eller mindre fina då?
    Typ arabisk varg är den fin eller ful för att vara varg?
    De flesta gillar ju bara de amerikanska och nordeuropeiska vargarna? De är större och mer pälsade

    • susitar skriver:

      Absolut tycker jag att vissa är finare än andra. För min del handlar det en hel del om formen på ansiktet, hur pälsen ligger över axlarna samt form och längd på ben. Det finns vackra och fula vargar av olika underarter. Håller med dig om att arabiska och indiska vargar är underskattade. Kanske tycker folk att de inte är lika söta eftersom de inte är lika fluffiga?

Kommentera

