Teriantroper som introducerar sig själva med ett foto

Alltså, en skitsak som stört mig…

Ibland händer det att en teriantrop (oftast en tonåring, så antagligen växer man ifrån denna ovana) introducerar sig själv med ett foto på ett djur, och säger ”det här är jag”. Det vore en annan sak om man sa ”Denna tiger påminner mig om mig själv” eller ”Den här hästen har samma kroppsbyggnad som jag tänker mig själv ha” eller ”Min päls skulle ha samma färg som den här katten”.

Men nä. De lägger upp en bild på något vackert djur de aldrig träffat, och säger ”det här är jag”, eller möjligen (mindre irriterande) ”det här är exakt mitt djursjälv”.

Nej! Du är du! Det där djuret är sig självt! Ni kanske liknar varandra, men du kan inte vara just den individen. Jag menar, såvida du inte tror att du är ett djur inombords pga reinkarnation och det där djuret på bilden dog innan du föddes… men något säger mig att så inte brukar vara fallet. (Sen är jag lite skeptiskt gentemot reinkarnation överlag dessutom)

Tänk om det fanns varelser med liknande hjärnor, som kunde identifiera sig på liknande sätt, men där vissa identifierade sig som människor i icke-mänskliga kroppar. Tänk dig, om en utomjording tog ett foto av dig och visade upp det för sina ”humankin”-vänner och sa ”det här är jag”!

Nu är det väl så att icke-mänskliga djur antagligen aldrig skulle inse att deras foton används på det här sättet och därmed inte kan ta illa upp. Men det känns så märkligt för mig att använda en bild på en främling på det sättet. Du är du. Du må vara en varg eller något, men du är inte specifikt vargen som bor på Skansen just nu. ;)

Det här inlägget postades i internet, Kroppsbild/-funktion. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Teriantroper som introducerar sig själva med ett foto

  1. Jennie skriver:

    Kanske vore bättre om de målade en bild på sig själva istället, men då är frågan om man är konstnärligt lagd…

Kommentera

