Några fler tankar om skillnader mellan pet play och teriantropi

Igår var jag med min Husse i en hage och lekte lite. Trots att jag gärna hade velat springa omkring på alla fyra, så blev jag snabbt uttröttad och mina händer gjorde ont. Människor har inte samma sorts ”stötdämpning” på händerna som på fötterna, tyvärr. Så jag sprang en del på bakbenen, på tå, undvikandes komockor och myror.

Även om jag ibland använder pet play som ett sätt att uttrycka mitt inre djuriska jag, så är min roll som vovve också en roll. Jag spelar den, och lägger ned tanke i vad jag gör. Jag beter mig annorlunda än vad jag gör när jag skiftar, även om vissa saker är sig lika: både som vovve och varg så gillar jag att tugga på saker och brottas, exempelvis.

Pet play sker också alltid i förhållande till någon annan. Jag är husdjur till någon, eller matte till någon. Det går inte att vara en husse/matte utan husdjur, det går inte att vara ett sällskapsdjur utan sällskap. För promenaden med Husse skiljde sig markant åt dem promenader jag tar själv när jag är vargig och behöver få utlopp för det.

Vissa pet play-sessioner så skiftar jag också, men jag tror inte det är bra för själva leken i sig. När mina instinkter slår in så är det inte alls lika kul att bli dragen i ett koppel, och mina bett blir mindre varsamma. Men i en undergiven husdjursroll så gillar jag att bli ledd i koppel, klappad på, lära mig trick. Saker och ting som är långt ifrån ett vargliv.

Jag är inte en hund på samma sätt som jag är en varg. Men det är rätt skönt att bara vara en flamsig vovve ibland också.

På Pride Park i år så kommer det finnas ett separat ”kinkykvarter” (som märkligt nog har högre åldersgräns än resten av parken), men jag har hört det ryktas om en agilitytävling med puppy play. Det är något jag ser fram emot. För mig är Pride ett tillfälle då alla ska få vara sig själva. Även om det grundar sig i frigörelseveckan och hbtq-aktivism, så älskar jag att det blir allt bredare för varje år. Jag har ibland haft på mig svans på Pride, exempelvis, för normerna kring klädsel är mycket lösare där. Man kan se barbröstade läderbögar, tjejer med bara tejp för brösten, dragqueens och dragkings, mänskliga ponnier, furries, gothare, butchflator, femmes, helt vanliga svenssons och så vidare. Det finns plats för alla.

Det här inlägget postades i Info, Skifte och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Några fler tankar om skillnader mellan pet play och teriantropi

  1. Frida skriver:

    Vem är din husse?

  2. Frida skriver:

    Kan inte vi träffas någon gång?

  3. Frida skriver:

    Jag har ju läst din blogg jättelänge…
    Och du skulle ha något meet-up har jag för mig?

Kommentera

