Några tankar igen om vilken sorts varg jag är

Det borde inte vara viktigt, men det känns som ett mysterium så hela tiden ligger så nära sin lösning, men så blir jag så osäker igen. För många av mina egenskaper (som jag inte har fysiskt, men snarare en magkänsla) är så generella. Jag har skrivit lite om detta förut.

Är jag en europeisk varg, östlig (östkanadensisk) varg eller någon sorts korsning mellan varg och prärievarg?

Jag vet inte om jag någonsin kommer vara säker

  • Både europeiska gråvargar och prärievargskorsningar har smalare huvuden/nosar än nordamerikanska gråvargar.
  • Både östliga vargar och europeiska vargar har längre ben i förhållande till kroppen, än nordamerikanska gråvargar.
  • I både östkanadensiska och europeiska vargpopulationer, är finns det inga eller knappt inga helsvarta eller helvita vargar.
  • Både östliga vargar och prärievargshybrider är mindre än den typiska ”nordliga” gråvargen.
  • Östliga vargar hybridiserar lätt med både prärievargar och gråvargar, och deras systematiska placering är osäker.

Jag tror att jag som varg skulle vara genomsnittlig eller mindre än genomsnittet, med en ganska smal nos. Antagligen långa ben. Min päls skulle vara en blandning mellan grå, brun och rödaktig, med ljusare mage, tassar och ansiktsmarkeringar. Jag tror jag skulle ha den formen av mörka märken  på frambenen som är vanligt hos iberiska vargar, men även finns hos andra underarter (men vanligare i Europa än i Nordamerika).

Östlig varg, ungdjur

Mörka ”ränder” på frambenen på en ung östlig varg (Canis lycaon)

Mina huvudsakliga byten är nog medelstora hov/klövdjur (så som ren och vitsvanshjort) och hardjur, snarare än stora hov/klövdjur (som älg och buffel). Jag känner mig hemma i svalare klimat, så som temparat och subarktiskt klimat, och som varg har jag definitivt tjockare päls på vintern än på sommaren. Jag ylar mycket, men skäller mycket lite, så jag är inte en indisk varg.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Dovhjort på avstånd – exempel på art som jag ser som byte

I en övning i att minnas mitt ”förra liv”, som min vän ledde mig i, var jag en östlig varg i Kanada. Men jag litar inte på minnen från ”föregående liv”, och de där minnena (drömmarna?) kan mycket väl ha varit påverkade av mina förväntningar. Och i mina drömmar har jag varit allt möjligt: Europeisk varg, okända underarter, östlig varg, rödvarg, arktisk varg, varulv.

 

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Några tankar igen om vilken sorts varg jag är

  1. Frida skriver:

    Kan inte du länka de här texterna du hade skrivit på Tumblr om att djur inte enbart hade sex för att föröka sig?

Kommentera

