Funderingar om alternativa sinnestillstånd

Jag och V var idag på BDSM Stockholms S/M Fair, ett tillfälle att komma in och se BDSM Stockholms lokaler utan att vara medlem, samtidigt som det fanns försäljare på plats och lite föreläsningar. Riktigt trevligt.

Vi lyssnade på en föreläsning. Den handlade om subspace och endorfiner. ”Subspace” i detta sammanhang handlar alltså inte om subrymden som nämns i science fiction. Subspace är ett begrepp inom bdsm för ett förändrat sinnestillstånd hos den undergivna, och det finns lite olika personliga uppfattningar om vad exakt som kännetecknar tillståndet. Men generellt pratar man om förändrad verklighetsuppfattning, med fokus bara på situationen med den dominanta (resten av rummet eller personerna där är oviktiga), svårigheter att säga emot eller att prata överhuvudtaget.

Nattkorpen, som personen som höll i föreläsningen heter på bdsm-nätverket Darkside, menade att subspace (iaf den formen som sätts igång av smärta) är en reaktion på att kroppen utsöndrar endorfin tillsammans med stresshormoner. ”Endorfiner är kroppens eget opium” sa han.

Jag har funderat på hur olika sinnestillstånd hänger ihop. I kampsport pratas det om sinnestillstånd som är instinktiva, t ex i aikido så kallas detta mushin. I bdsm pratas det som ”subspace”, ”domspace” etc. Psykologer kan prata om flow, trans, mindfulness. Bland teriantroper nämns mentala skiften. Alla dessa tillstånd kännetecknas av att man tänker och upplever på ett annat sätt än vanligt.

Enligt Nattkorpen så är det viktigaste hormonet för att hamna i subspace endorfin. Endorfin gör en lycklig och avslappnad, den lindrar även smärta. Endorfiner kan utlösas som reaktion på smärta för att kroppen försöker lindra den på eget vis (t ex i samband med förlossning och hård träning). Det utsöndras även vid sex och skratt.

Adrenalin är ett annat viktigt hormon som påverkar vårt beteende. Det är ett kortvarig stresshormon, som ökar pulsen och får en att andas snabbare. Den som åkt bergochdalbana eller vaknat från en dröm där man blir jagad, vet vilken rusch adrenalinet kan ge.

Jag hörde talas om ett fall där man mätte pulsen på en teriantrop som skiftade mentalt, och resultatet förvånade mig första gången jag hörde talas om det. Pulsen gick nämligen ner. Nu var det inte någon vetenskaplig studie, utan bara ett enda fall… men innan detta så hade jag tänkt mig att mentala skiften skulle ha med adrenalin att göra. Många beskrev hur de skiftade vid starka känslor, vid ilska eller fysisk ansträngning. Kanske är det så att skiften kan triggas igång, beroende på person, både vid adrenalinpåslag (ilska, rädsla, fara), men att åtminstone personen som blev testad snarare hade ett samband mellan skiften och endorfiner.

Jag minns själv flertalet gånger då jag skiftat starkt, och efteråt känt mig lycklig, avslappnad och lugn, liknande som efter riktigt bra sex.

Jag blir alltmer intresserad av ifall det är så att många av dessa sinnestillstånd, t ex trans, hypnos, subspace, puppyspace, mentala skiften, mushin, flow, bersärkagång, meditation… egentligen styrs av samma gäng signalsubstaner. Handlar det egentligen bara om kemiska reaktioner, om adrenalin, endorfin, kortisol, serotonin, oxytocin? Men varför upplever vissa människor dessa saker, och vissa inte? Har vi medfödda egenskaper som påverkar detta?

T ex, varför upplever vissa teriantroper mentala skiften och andra inte? Handlar det om hur våra hjärnor reagerar på vissa signaler? Sen är ju frågan om varför vissa människor överhuvudtaget identifierar sig som djur, och varför vi identifierar oss som vissa specifika djur. Jag känner mig som en varg, och för mig är det naturligt att blotta tänderna vid ilska och när jag är riktigt arg så fantiserar jag om att bita någon, snarare än att slå eller strypa. Samma känslor som vilken människa som helst, men jag uttrycker det på ett annat vis.

Nåja, jag hoppas på att kunskapen om allt konstigt som våra hjärnor kan göra, växer. Jag tror det finns jättemycket kvar att utforska.

Det här inlägget postades i Info, Skifte och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

