Skönlitteratur om varulvar och vargar

Tack Frida, för idén!

Stäppvargen (Der Steppenwolf) – Hermann Hesse

Jag börjar med min favorit. Jag läste den i gymnasiet, den var obligatorisk läsning på svenskan. Jag tänker att tajmingen var perfekt, för boken blev lite av en ledsagare i mina egna tankar. Jag fick veta att jag inte var ensam om att känna mig som en varg, även om boken var skönlitteratur.

Stäppvargen handlar om en bildad enstöring, Harry, som inte gör mycket väsen av sig. Boken introducerar honom först genom att en annan person beskriver honom, sedan övergår det till Harrys egna berättande. Harry har en splittrad identitet – han är människa, men inom honom finns det en varg också. I början av boken får han i sina händer en mystisk skrift som kallas ”Traktat om Stäppvargen”. I den skriften läser han om sig själv, någon annan har beskrivit hans vargjag perfekt. Ett mysterium, hur någon kan känna honom så väl. Han lär också känna Hermine, en vacker ung kvinna som lär honom hur man njuter av livet, dansar, festar. Det blir en filosofisk resa, och slutet blir jag fortfarande inte riktigt klok på.

Det är tydligt att Stäppvargen är väldigt inspirerad av Jungiansk psykologi, om arketyper och om hur obehagliga delar av vår personlighet inte försvinner bara för att vi försöker ignorera dem.

Varulv (I lyset fra fullmånen) – Tormod Haugen

Det här norska ungdomsromanen läste jag i svensk översättning efter att jag redan nog passerat bokens målgrupp åldersmässigt. Men det gjorde ingenting, boken är långt ifrån barnslig. Den handlar om en släkt med någon form av ärftlig lykantropi. Pojkar i släkten födda i oktober blir varulvar vid puberteten. Bokens tre delar handlar om tre personer. En vuxen man i Tyskland på 1700-talet, hans son, och den sista delen handlar om en pojke i modern tid i Norge. De förhåller sig olika till sin ”förbannelse”. Jag gillade den här boken och kan rekommendera den.

The Wild – Whitley Strieber

Jag läste den här boken på engelska, och tror inte den finns översatt till svenska. Det är en lite annorlunda varulvshistoria. Huvudpersonen i boken blir till varulv genom att ha sett på en varg i en djurpark och blivit besatt, inte genom bett eller magi. En dag förvandlas han till varg, och det verkar inte som om han kan förvandla tillbaka sig. Mannen har familj, jobb och bor i en storstad, så det är ju onekligen högst opraktiskt att ha blivit en varg.

Suden Arvoitus – Kirsti Manninen

”Vargens gåta”. En finsk barn/ungdomsbok som handlar om livet i finska fjällen, och där huvudpersonen hittar en vargvalp. Baserar sig på långfilmen med samma namn. Har inte läst klart än, men den verkar rätt bra. Lättläst.

Kesytön – Elina Rouhianen

”Otämjbar”. En finsk ungdomsbok av genren ”Paranormal romance”. I det här fallet blir en tonårstjej kär i en varulv. Jag har inte läst klart den, och frågan är om jag någonsin orkar göra det. Jag fick boken i julklapp ett år, antagligen för att släkten vill uppmuntra mig till att läsa mer på finska och för att de vet att jag gillar varulvshistorier. Boken är första delen av en serie. Men jag har svårt för böcker om romantik, och speciellt svårt för Paranormal romance. Bokens skildring av huvudpersonens känslor när hennes mor går bort känns dessutom bara som en platt ursäkt för att driva handlingen framåt.

Harry Potter och fången från Azkaban (Harry Potter and the Prisoner of Azkaban) – JK Rowling

Okej, handlar inte specifikt om varulvar, och många som läser denna blogg har nog redan läst den här boken (eller sett filmen). Men jag nämner boken här, en av karaktärerna är varulv och det finns flera karaktärer som med magi kan förvandla sig till andra djur. Harry Potter-böckerna är dessutom bra böcker i övrigt.

Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

