Tuggleksaker

Jag har en tuggleksak för hundar, en sån där gjord av en kort bit rep med knutar på båda ändarna. V lekte med mig, och jag försökte fånga leksaken, men glömde att min ansiktsform är betydligt plattare och bredare än en riktig vargs… efter att ha missat ett flertal gånger och bara fått mitt eget hår i munnen, så sa jag frustrerat: ”Jag har fel sorts ansikte”.

Jag har förresten funderat på att leta upp tuggleksaker riktade till människor. Människor har ju inte lika vassa tänder eller starka käkmuskler som hunddjur, och jag speciellt har länge haft problem med tänderna. Jag behöver något mjukare än leksakerna riktade till hundar.

För personer med autism så tillverkas det tuggleksaker. En del personer med autism gillar nämligen också att tugga på saker, och det kan hjälpa dem att koncentrera sig.

Här finns en lista på sådana tuggleksaker för människor. Är det någon som vet ett ställe i Sverige som säljer liknande? Det viktiga för mig är att materialet är mjukt nog för att inte skada mina tänder, men hårt nog för att ge motstånd, samt att materialet är luktfritt och giftfritt.

Jag brukade bita mycket på mina blyertspennor när jag var liten, och jag märkte nyss att jag börjat göra det igen. Tecken på stress? Tecken på att jag inte haft tid att ”varga mig” tillräckligt mycket? Vem vet.

Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

