Recension: Månskensvargen

Jag läste nyligen ut ungdomsromanen Månskensvargen av Elvira Birgitta Holm. Jag råkade se den i bokaffären när jag letade efter en present till min kusin, men jag misstänkte att den här boken skulle vara för tung för henne, som inte är någon bokslukare. Så jag köpte en annan bok till henne (Nyckelbarnen av Sara Kadefors), och köpte Månskensvargen åt mig själv.

Ja, jag medger. Namnet och omslaget fick min uppmärksamhet. Boken i sig handlar inte direkt om vargar, även om det finns ett genomgående varg-/varulvstema.

Boken handlar om tonåriga Ylva (där dök vargtemat upp redan), som flyr från böldpesten och hittar en stum pojke i ungefär samma ålder i skogen. Den utspelar sig alltså under 1300-talet. Tillsammans försöker de överleva i en värld, där de tror alla andra är döda eller försöker döda dem. Ett inslag som kanske kan få några av läsarna nyfikna, är att pojken i boken är förälskad i en annan pojke.

Några vargelement som dyker upp är Ylvas namn (=varghona), hennes far heter Ulv (=varg), de har en varghund, Ylva blir ibland beskylld för att vara varulv pga hennes sammanväxta ögonbryn, och i skogen träffar Ylva och pojken på en varg gång på gång, som Ylva väljer att kalla Månskensvargen.

Men boken handlar framför allt om vuxenblivande, könsroller och överlevnad. Den var spännande, och det känns som författaren haft ganska bra koll på historiska fakta. Nackdelen är den sista delen av boken. Ungefär den sista femtedelen känns påskyndad och ihophafsad. Det dyker upp en massa nya karaktärer och platser som inte är så viktiga för handlingen. Slutet känns abrupt, något som antagligen förklaras av att det planeras en uppföljare. Det jag tyckte det var bäst i boken var den långa delen i mitten där huvudpersonerna helt enkelt gör så gott de kan för att överleva på egen hand, med rutiner som fiske, hugga ved, ta hand om kor. Det kanske inte låter så spännande, men det är välskrivet och låter karaktärerna utvecklas.

Annonser
Det här inlägget postades i Info och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.