Doften av en annan person, del 2

I förra inlägget skrev jag om hur jag tänker på min egen lukt. Om hur jag vill lukta som antingen mig själv eller som min pojkvän, men som någon annan vän eller äckligt.

I det här inlägget tänkte jag skriva lite om det här med hur andra personer luktar. Jag använder nog mitt luktsinne mer än andra människor. Nu i vintras har jag varit förkyld (eller allergisk?) en del, och nästäppan har gjort att jag inte kunnat känna dofter lika bra som vanligt. Frustrerande.

Det här med att jag inte gillar parfymer och andra starka konstgjorda dofter kan givetvis ha att göra med min doftöverkänslighet (jag får huvudvärk och nästäppa av många parfymer) och det att jag mest använt oparfymerade produkter under min uppväxt… Men jag har hört det här från många andra teriantroper. Och inte bara teriantroper, utan även en del människor som kanske bör kallas ”primitiva”… i kontakt med mänsklighetens mer djuriska instinkter. För människor är också djur. För mig känns det som en grundläggande däggdjursgrej att bry sig om sitt doftsinne.

När jag har en partner, vill jag kunna känna hur hen luktar naturligt. Alltså, inte äckelsvettigt… utan vanligt, helt enkelt. Det känns som en viktig del av den personen. Forskning pekar på att människor, trots sitt begränsade luktsinne, ändå kan påverkas av feromoner och andra dofter när det gäller partnerval.

Därför känns parfymer som något oärligt för mig. Man lägger på en matta av ”väldoft” (bleh) för att dölja sin egen. Som att bära en mask. Därför, om du någonsin ska på dejt med mig, så skippa parfymen. En vanlig dusch räcker för att du ska vara fräsch. ;)

(Btw, V luktar jättegott. Som varmt björkträ, hö och vitt bröd. Men när han svettas mycket så luktar han sprit istället. Märkligt)

Det här inlägget postades i känslor, Kroppsbild/-funktion och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Doften av en annan person, del 2

  1. Frida skriver:

    Jag själv älskar parfym!
    Förstår inte hur man inte kan gilla parfym?!
    Jag har också känt killar som luktar (sprit?) då har det varit mitt på ljusa dan
    Jag undrar vad det beror på? Det är ganska ofräscht
    Jag är nog ganska ensam om att inte störa mig på måttlig svettlukt, det är väl ens naturliga doft Lite parfym på det, och omgivningen märker inget

Kommentera

