Djur som jag gillar

Vargar är inte min favoritdjur. Överhuvudtaget tycker jag det är svårt att prata om favoritdjur när man blir äldre. Framför allt när man hör talas om allt fler djur. Det går ju inte att välja EN favorit?! Sedan skulle det kännas märkligt att ha just varg som mitt favoritdjur – det vore som att ha mg själv som mitt favoritdjur. Konstigt.

Men jag ville skriva en lista över djur jag tycker extra mycket om. Ingen inbördes ordning, det är svårt nog att korta ner den här listan, ännu svårare vore det att kröna ett djur som favorit.

Katter (Felidae)

grekisk katt

Grekisk katt 2013

 

Jag växte inte upp i närheten av hundar. Däremot hade mina morföräldrar katt, min kusin hade en katt, min granne hade norska skogskatter… fram tills typ sjätte klass, så kände jag bara en enda familj med hund. Jag gillar katter väldigt mycket, trots att jag är allergisk mot dem. De har mjuk päls, de rör sig mjukt och vackert, och den där detaljen att de kan dra in klorna… coolt! Det finns få saker som är så lugnande som en spinnande katt i famnen.

Grekiska katter

Jag tog det här foto 2013 i Grekland. Två katter vid uteservering som tigger mat.

 

Jag var dessutom ett fan av musikalen Cats när jag var yngre. Eller, jag är väl det fortfarande, men något mer nedtonat. När jag var tonåring så skaffade jag mig en kattdräkt, lärde mig katt-sminket, sjöng på låtarna och bar armvärmare. Jag gillar dessutom egenskaperna som folk brukar tillskriva katter: skönhet, elegans, mystik. Tänk om man kunde ha allt det! Riktiga katter är däremot inte alltid så eleganta eller mystiska, katter kan klumpiga eller larviga också. Se videon här, till exempel.

Lejon i Sydafrika, 2014. Mitt foto.

Lejon i Sydafrika, 2014. Mitt foto.

Jag gillar inte heller bara tamkatter. Alla sorts kattdjur har min beundran. Från den lilla sandkatten till den gigantiska tigern. Och ja, jag älskar Lejonkungen också. Kattdjur har ofta en sån förfinad jaktteknik. Att smyga sig på sitt byte, ha en relativt kort jakt och sedan strypa bytet eller bryta dess nacke med ett starkt bett, är betydligt mer elegant än vargars jakt som är lång och utdragen och där man försöker slita bytet där man kommer åt. Kanske är det tur att min pojkvän är en gepardteriantrop, så att jag har ett kattdjur hemma att klappa på, trots min allergi. Jag älskar den där grejen som katter gör under parning också, att hanen biter tag i nackskinnet. Hett!

Järv (Gulo gulo)

Järven på Skansen. Foto av Johan Fredriksson/Wikimedia Commons.

Järvar är skitcoola. De kan ta ner byten betydligt större än en själva, helt på egen hand. För mig framstår de lite som naturens krutgubbar – små, starka, enstöriga. Oftast äter de dock kadaver lämnade av andra. Järvens breda tassar gör att den kan ta sig fram lätt i djup snö. Järven behöver lite mer kärlek, tycker jag. Den svenska stammen klassas som sårbår.

Rödräv (Vulpes vulpes)

Foto av Berns/Wikimedia Commons

Jag har sedan barnsben gillat rävar jättemycket. Rödrävar är vackra och söta, med sin röda päls och mandelformade ögon. Rödrävar är anpassningsbara och finns över stora delar av världen. Rävar kan till och med leva inne i städer. Jag gillar dessutom den typen av personlighet som brukar tillskrivas rävar i sagor och på film: listiga och kloka. Bland mina favoritfilmer som barn fanns Vuk – Den lilla rävungen. Jag brukade också få höra ryska folksagor, där räven ofta är med (och alltid är smartare än vargen!). Som liten brukade jag och en av mina kusiner leka rävfamilj. Jag var rävpappan, hon var rävmamman och hennes lillasyster var rävunge. När hon fick en till lillasyster fick hon vara baby-räven. Tillsammans låtsade vi stjäla höns och bo i gryt. När jag började inse att jag var mer vargig än andra, ritade jag en liten avatar (typ fursona, fastän furries kände jag inte till) av mig själv som en blandning av varg och räv.

Höns (Gallus gallus)

2011

Gammelsvensk dvärghöna på Tovetorp. Mitt foto.

 

Mina morföräldrar har under hela mitt liv haft höns. Ibland bara några stycken, ibland ganska många. Dessa höns får gå fritt på gården och picka i sig insekter och gräs, men de blir också matade med sädeslag och matrester. Gulan i deras ägg blir vackert djupgul, speciellt på sommaren. Jag har också hjälpt till med forskningsprojekt om höns på Tovetorps zoologiska forskningsstation, och det fick mig att uppskatta höns ännu mer. Lättskötta, vackra, och inte så dumma som folk tror.

Ormar (Serpentes)

Majsorm, en vanlig art att ha som husdjur. Foto av Mike Wesemann/Wikimedia Commons.

När jag var liten och fick höra att jag inte fick ha någon katt eller hund pga allergi, så önskade jag mig istället en orm. Jag fick det aldrig, men under en period så läste jag en massa om ormar. Jag är numera inte lika intresserad av ormar, men jag uppskattar dem. Dessutom, enligt kinesisk astrologi så är jag född i ormens år! Framför allt så tycker jag ormar är vackra – som glänsande, levande ädelstenar när de precis ömsat skinn.

Dinosaurier (Dinosauria)

Dinosaurieskelett i Berlins naturhistoriska museum. Mitt foto.

Dinosaurieskelett i Berlins naturhistoriska museum. Mitt foto.

Alla barn älskar väl dinosaurier, eller? Så gjorde även jag. Jag läste om dinosaurier i populärvetenskapliga böcker, jag färglade dinosaurier i färgläggningsböcker, jag kollade på Jurassic Park och härmade Velociraptorer. I vuxen ålder läste jag en kurs på Stockholms Universitet som handlade om just dinosaurier. Även nu, när jag ser leksaksdinosaurier i affären, så springer jag fram och kollar om avbildningen är realistisk nog. Det vill säga, har Velociraptor och liknande några fjädrar? Det ligger väl inte, hujedamej, några flygödlor som säljs under nament ”dinosaurie”? Dessutom, visste ni att alla dinosaurier inte dog ut? Faktum är att jag nämner en specific art av dinosaurier tidigare i det här inlägget…

Det här inlägget postades i Info, känslor och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Djur som jag gillar

  1. Frida skriver:

    Roligt inlägg! Mina favorit djur är:

    Marsvin och gruppen myomorpha
    Hjortdjur och nötdjur (båda har klövar)
    Davidshjorten är min speciella favorit
    Hundar och katter
    Hästar och kameler
    Småfåglar, sjöhästar!

    Tror inte jag glömt någon, förutom typ enhörning, men det räknas väl knappast

  2. Frida skriver:

    Jag glömde giraff

  3. Ping: ”Räven” kallar de mig | Ulv i Människokläder

Kommentera

