Det här med mindfulness

Jag har, efter min senaste sjukskrivning pga stress/utbrändhet/depression/ångest (vet inte exakt vad min officiella diagnos borde vara), fått kontakt med en slags gruppterapi inom KBT. KBT, som numera är en populär terapiform, står för kognitiv beteendeterapi. Mindre ältande än i Freuds gamla psykodynamiska teori iaf.

Så, bland dem sakerna det talades om på förra gruppmötet var ju medveten närvaro (mindfulness). Okej, att vara i nuet och försöka fokusera på det man gör utan att döma sig själv när tankarna ändå råkar flyga iväg någonstans… det låter ju inte så komplicerat. Men det kanske är det? Jag vet inte.

Jag är ändå en person som älskar definitioner, och att jämföra olika saker med varandra. Det var någon som frågade om detta med medveten närvaro funkade likadant som meditation, så jag kanske inte är den enda frågvisa i gruppen. Jag ville väldigt gärna fråga om det fanns samband med mentala skiften, eller med trans, etc. Men jag hade svårt att förklara mig, hur beskriver man ett mentalt skifte utan att gå in på det själva grundläggande – djuriskheten? Ett ordlöst, transliknande tillstånd där jag bara följer instinkt, försökte jag förklara. Jag skickade senare ett mail till terapeuten, där jag bland annat länkade till THETA.

Jag har någonslags hobbyintresse för det här med olika (friska) mentala tillstånd. Vanlig vakenhet, flow, trans, drömsömn, djupsömn, bärsärkagång… och ja, mentala skiften. Jag är övertygad om att det är liknande funktioner i hjärnan, någonslags inställningar eller ”av/på-knappar” som påverkar alla dessa tillstånd.

Jag har övat mig på det jag antar menas med ”mindfulness”, men det är svårt att hålla undan mina instinkter då.

Om jag bara förstår hur jag kan nå den där direkta, ogrubblande och leva-i-nuet-sinnestämningen utan att samtidigt förlora mänsklig kunskap och koncentrationsförmåga…

Det här inlägget postades i Skifte och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

