Fluffig eller slät

Varje år är det samma historia. En dag lägger jag märke till att när jag tittar på bilder på hunddjur, så känner jag igen mig mer i smala, släta varelser än fluffiga vargar. Jag börjar fundera på om jag trots allt är en rödvarg eller prärievarg, på varför bilder som denna inte längre får mig att nicka igenkännande. Sen kommer jag på varför: det är vår. Varje vinter, när jag sluter ögonen och föreställer mig själv, ser jag mig själv i tjock päls. Varje vår byts min självföreställning ut mot varianten i sommarpäls.

Det är inte ens en medveten process. Och varje höst ändras det tillbaka, och jag börjar känna igen mig i den nästan stereotypa gråvargen igen. Dem flesta foton på gråvargar som finns i kalenderar och på affischer etc, är tagna på gråvargar i vinterpäls. Helt enkelt för att människor tycker de är vackrare så. Här är en länk till en bild på en europeisk varg i sommarpäls som jämförelse. Ser mycket mindre ut, eller hur?

Det här inlägget postades i Kroppsbild/-funktion och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

