Livsröset

Den femte juni var jag på en ceremoni vid Livsröset, en plats på Gärdet som är till för att komma ihåg och sörja utrotade arter. Den femte juni var världsmiljödagen, därav ceremonin. Det var första gången jag besökte platsen, även om jag har hört talas om den flera gånger.

För det första så vill jag bara säga att jag tror att Livsröset uppfyller en viktig funktion. Vi hör talas om arter och underarter som blir utrotade hela tiden, vi hör talas om att utdöendehastigheten är mycket större än vad den antas ha varit ”naturligt” innan människan spred sig över jordklotet. Det är naturligt att känna sig arg, ledsen eller besviken över att mångfalden hotas. Men vi har ingenstans riktigt att uttrycka dessa känslor. Dem flesta religioner brukar fokusera på annat, det produceras väldigt få filmer om denna naturkatastrof (men desto fler om jordbävningar och orkaner), pratar man om det med folk så brukar det bara leda till att folk känner sig skyldiga och blir passiviserade.

Livsröset i sig kommer inte att hjälpa tiger, vitryggig hackspett eller Rafflesia arnoldii. Den kommer lika lite återuppväcka pungvargen, pilgrimsduvan eller Nesiota elliptica från de döda, som en begravning återuppväcker döda människor. Men livsröset ger oss en plats att mötas, sörja och diskutera.

Ceremonin i sig var bitvis flummig och lite obekväm (jag trivs inte med att se folk rakt i ögonen under en längre tid, oavsett syfte). Men det vackra var när det var dags att bygga på röset. Var och en fick lägga på stenar, om man ville, och säga något. Jag valde att inte säga något högt alls. Men en kvinna sade att hennes sten var till för den svenska vargstammen. Jag minns inte hennes exakta ord, men jag minns att jag blev rörd och tyckte det var vackert. Jag kunde inte låta bli att viska för mig själv ”tack”. Som om jag vore en hemlig diplomat från vargarna till människorna.

Det här inlägget postades i känslor och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

