Mer tankar om hundar

Det känns som en del hundar är mer som vargar än andra. Jag menar inte i utseende, även om det givetvis finns hundar som ser väldigt lika ut vargar. Jag menar hur de rör sig, hur de reagerar. Det är inte alltid knutet till ras, även om jag antar att rasen påverkar personlighet. Jag har fått den här ”vargiga känslan” från individer i många olika raser, från akita och alaskan malamute till pudel och portugisisk vattenhund. Men oftast, från hundar som nyligen korsats med varg, såsom Saarlos varghund, stora hundar av spetstyp (såsom Alaskan malamute) och kanske lite märkligt, Shiba inu.

Vad menar jag med ”liknar en varg i personligheten” eller ”vargkänsla”? Jag är inte säker. Jag tror det är flera saker som tillsammans leder till den känslan, såsom distansering från främlingar, kroppsspråk, proportioner på kroppen och en viss smidighet i rörelserna… men ibland är det bara en känsla jag får när en hund snabbt passerar förbi, och jag kan inte riktigt sätta fingret på det. Det känns bara annorlunda. Det känns som när jag träffar någon som talar mitt modersmål i ett sammanhang där det är ovanligt. Jag känner samhörighet på ett annat sätt än vad jag kallar ”människofokuserade hundar” eller ”barnsliga hundar”.

Låt mig prata om min pojkväns mors hundar. Jag gillar dem mycket, men de påminner mig inte alls om hur jag upplever det att vara ett hunddjur. De skäller en hel del och ylar mycket lite, de använder sina tassar mer än de flesta hundar (tydligen en rasegenskap) för att hantera föremål, hatar att gå ut vid dåligt väder, de blir riktigt uppspelta av främlingar, de är långsamma med att märka ”byten” i sin omgivning, och de längtar alltid mänskligt sällskap och är ganska nöjda med promenader som jag anser vara korta. Deras rörelser är en märklig kombination av kantiga och slängiga. Den hanhund som ägs av min pojkväns syster (nära släkt med de två tidigare nämnda) är naturligtvis mycket lik dem, men åtminstone är han mer reserverad och mindre lat, så jag känner att jag bättre kontakt med honom, även om jag antar att han bara ser mig som en klapp-maskin.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Mer tankar om hundar

  1. Frida skriver:

    Aldrig på dvärghundar?
    Vinthundar då, vad tycker du om dem?

Kommentera

