En sorgsen dröm

Jag är arbetslös för tillfället, tipsa mig gärna i kommentarerna om jobb inom miljö/naturvetenskap i Stockholmsområdet. Men det leder också till att jag sover ut om morgnarna, och minns mina drömmar väl när jag vaknar.

Ett par timmar senare har jag glömt dem igen.

Men inatt drömde jag först från perspektivet av en gepardhane. Jag vandrade över en savann tillsammans med min koalitionsbroder. Jag träffade på en ung gepardhona som jag parade mig med, men beklagade över att hennes knappa ålder gjorde att det var osäkert om parningen skulle leda till en framgångsrik dräktighet. Jag sa ”varför måste det alltid vara flickor? Jag önskar att jag kunde träffa på en moder” (= i sammanhanget, en hona som redan fått ungar förr).

Drömmens perspektiv ändrades. Gepardhanen var min pojkvän i sin rätta skepnad, och jag (som människa) åkte i en jeep över savannen med flera andra tjejer på safaritur. När jag fick syn på min pojkvän så bad jag att få stanna och krama om honom. I drömmen var det möjligt för teriantroper att leva som sina djurtyper ett halvår eller år i taget. Så ingen var särskilt förvånad över att jag hade en pojkvän som för tillfället var en gepard. Snarare var det förvånande att vi hade råkat träffa på honom av en slump.

Jag kramade honom och klappade honom, men sedan var vi tvungna att gå och lämna honom kvar. Men bara en bit ifrån geparderna så bröt jag ihop och började gråta högt. Jag saknade honom så mycket, men visste att han var lycklig som gepard på savannen. Jag insåg att om jag också förvandlade mig till varg, skulle jag inte kunna leva här med honom heller, jag skulle höra hemma i nordliga skogar. Att behöva välja mellan att vara tillsammans eller att vara de arter vi kände vi borde vara, det var ett svårt dilemma.

Det här inlägget postades i Drömmar, känslor och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

