Öppet brev ang. medverkan i ”dokumentärserie”

På ett gammalt blogginlägg fick jag en kommentar av en man som jobbar för tv-produktionsbolaget Titan Television, med en förfrågan om jag ville vara med i en dokumentärserie om ”personer som går emot strömmen eller har speciella intressen”. Titan Television har producerat många tv-program genom åren. Du är vad du äter, Leilas mat… och Outsiders.

Jag har tidigare kritiserat Outsiders på den här bloggen. Deras avsnitt om furries verkade förväxla furries och teriantroper/otherkin. Även i andra sammanhang har vissa som varit med uttryckt besvikelse i efterhand, eller valt att avstå från att medverka för att produktionen inte verkade seriös.

Detta är svaret jag mailade Theo från Titan:

Hej Theo. Tack för din kommentar på min blogg.

Men jag väljer att inte vara med i din dokumentärserie (som jag gissar är Outsiders eller något liknande). För att:

1. Teriantropi är inte en livsstil. Jag ”går inte emot strömmen”.  Mitt vardagliga liv är oerhört vanligt, med jobb, sambo, vänner, vanliga kläder, föreningsmöten, lyssna på Spotify, förkyld ibland… så som många andra människors i Sverige. Att du missuppfattar det hela som ett livsstilsval sänker mitt förtroende för din produktion.

2. Min blogg är anonym, för att jag vill inte riskera att skada min karriär eller mina förtroendeuppdrag ifall det skulle komma ut att jag känner mig född i fel art. Därför skulle det bli oerhört svårt att vara med i ett tv-program, där hela poängen är att jag ska synas på bild för stor publik. Skulle jag ”komma ut” i svensk television skulle det även leda till att personer runt mig, som känner likadant, skulle riskeras att ”outas”.

3. Jag ser att Titan Television är produktionsbolaget bakom Outsiders. Pao, en bekant till mig, var med i Outsiders, och i efterhand, så rekommenderade hon det inte. De flesta gånger naiva otherkin/teriantroper medverkat i tv-program så har det lett till förlöjligande, inte ökad kunskap eller respekt.
Snälla, snälla, tv-bolag. Se inte ”annorlunda människor” som en grupp att exploatera för underhållnings skull!
hälsningar,
Susitar
(susitar.wordpress.com)

Jag ska medge, ibland känns det lockande att försöka ge en mer rättvis bild av en missförstådd grupp. Men jag måste hålla i minnet att oavsett vad jag än säger, så kan tv-teamet klippa om det till att bli mer ”spännande”. Väljer att klippa bort mer förklarande/tråkiga bitar, kanske lägger på musik eller klipper in kommentarer från en annan person, även om jag säger något märkligt på skämt så kan det riskeras att framställas som om jag verkligen menar det… Därför kan man inte vara helt säker på att man framstår som lugn och rationell, även om man är det. Här är en producent och en regissör på youtube som förklarar lite kring sina yrken, och observera vad de säger runt 1-minutssträcket:
”If you are the talent it is generally the production team’s job to make you look good. You are a talent if you are being paid. If you are not being paid, you are essentially just like the chum they use to attract sharks out back the boat. It is not the production team’s job to make you look good, and you should be incredibly bloody careful”.

 

Så, medverkar du gratis så är du bara ett bete, och de kommer inte nödvändigtvis framställa dig i bästa dager. En varning som många borde ta till sig.

 

Jag har tidigare skrivit om det här med massmedia och hur skeptisk jag är till att medverka:

Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

