Titta på bytesdjur på Skansen

Inom djurvård och etologi (läran om djurs beteende) finns ett begrepp som heter berikning. Det är när man ger ett djur i fångenskap något intressant att göra, eller på annat sätt stimulerar deras möjligheter att utöva naturliga beteenden. Det kan vara sådant som att gömma maten, eller ge dem leksaker.

För rovdjur kan det vara berikande att kunna se bytesdjur.

Igår var jag på Skansen. Jag hann inte se så mycket jag hade önskat, men jag hann åtminstone titta på några djur. Jag tycker mycket om att titta på renarna. De väcker verkligen instinkter i mig. De ser så… jakt-bara ut. Klappret från klövarna, de smala benen, lukten.

20161207_142702

Hann också kolla på kaniner, får, och älgar. Men älgar är lite för stora, tycker jag!

Det här inlägget postades i Skifte och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Titta på bytesdjur på Skansen

  1. Clarieh skriver:

    Måste skriva att jag gillar din blogg och blir väldigt glad av att du berättar och delar med dig om therianotropi! 😬

Kommentera

