Otur med influensa

Jag har astma, vilket innebär att när jag blir förkyld eller får influensa, så brukar hostan bli värre för mig än för andra. Jag hade en helt fruktansvärd influensa några år sedan, som skadade stämbanden (laryngit) och jag var hes i nästan ett halvår efteråt.

Sedan dess har jag försökt komma ihåg att vaccinera mig mot influensan varje år. Det är ju gratis om man tillhör en riskgrupp, t ex är astmatiker. Jag gjorde det här året, men vaccinet hjälpte inte denna gång. Jag fick influensan ändå. Visade sig att årets vaccin inte hade så god täckning.

Så, under vintern har jag varit sjuk. Jag har varit borta från jobbet en hel del, vilket stressar mig. Jag har just nu ett sådant jobb som innebär att om jag är borta så innebär det bara mer att göra när jag kommer tillbaka. Fortfarande, tre veckor efter att det började, är jag extremt hes. Jag har alltså skadat stämbanden igen. Det är enormt frustrerande. Under tiden det var som värst var jag tyst för att inte göra det värre, så jag fick kommunicera med folk via text och kroppsspråk.

Nu tänker jag framför allt på hur mycket jag saknar att sjunga. Att sjunga har varit min hobby sedan barnsben, och det ger också utlopp för min instinkt att yla (men på ett betydligt mer socialt accepterat sätt!). Men som det är nu är det helt omöjligt att sjunga, yla, gny eller ens att tala i lite högre tonläge.

Det här inlägget postades i Kroppsbild/-funktion och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

