Att bli äldre som teriantrop

När jag var yngre kunde skiften komma spontant, ja,  t o m störande. Men så var det heller inte så viktigt det där, med att alltid kunna koncentrera sig eller bete sig normalt eller gå mot hela fotsulan mot marken. Som tonåring ursäktas märkligheter mycket mer än hos vuxna människor, och det tycker jag inte är särskilt konstigt.

När jag blivit äldre har mina skiften mer balanserat ut sig. Att ge utlopp åt mina instinkter hemma (efter att ha flyttat hemifrån) minskar risken för att bli distraherad av dem när befinner mig ute i offentligheten. Inte längre behöver jag lagra varenda morr, gny och flämt tills det exploderar. Jag har hittat mina metoder. Och även om jag känner av ett skifte har jag sätt att skjuta upp det eller trycka ned det.

Desto äldre jag blir, desto mindre dagdrömmer jag om att skapa en irl-grupp (förening? flock?) för teriantroper att umgås regelbundet med. Nej, jag är ganska tillfreds med att umgås med min sambo, och emellanåt diskutera med internetvänner. Mycket tid går till annat: jobb, hushållsarbete, ideella åtaganden i diverse sammanhang.

Men igår, på väg till jobbet, så kände jag det där bekanta pirret. Rysningar längs med ryggraden, komplicerade tankar som stängs av, fokus på här och nu, ansiktsmimiken som ändras. Tecken på ett begynnande skifte. Men jag lyckades fokusera om.

Sjukdom, tidsbrist och osäkerhet har gjort att jag ignorerat den djuriska delen av mig alltför mycket under vintern. Men i vår ska jag ge mig ut i naturen mer, våga slappna av mer. Ibland kanske sociala medier och tvätt får vänt en stund.

Det här inlägget postades i Skifte. Bokmärk permalänken.

Kommentera

