Det mesta som är bra för vanligt folk, är bra för även teriantroper

Emellanåt ser jag på forum frågor från yngre teriantroper i den här stilen:

  • Hur kontrollerar jag mina mentala skiften, så att de inte börjar i skolan?
  • Hur känner jag mig mer tillfreds med min kropp?
  • Varför känner jag mig så ensam?
  • Jag känner mig vilsen och stressad, vad ska jag göra?

Även om frågorna kanske kommer från personer som inte tillhör majoriteten när det gäller tankesätt och identitet, så finns det ett ganska enkelt och tråkigt svar:

Det mesta som icke-teriantroper mår bra av, mår även teriantroper bra av.

Vi börjar med motion: Det får dig både att känna dig nöjdare med din kropp, när du ser att du klarar av saker du kanske inte anade! Du kanske inte klarar av att springa som en gepard, du har inte utfällbara klor som en tamkatt eller en käft som öppnar sig lika brett som en orms. Men du kan klättra i en klätterställning, träna upp uthållighet och jogga långa sträckor, du kan bli vig och gå ned i spagat, dansa i takt till musik, åka skridskor eller lyfta skrot över huvudet. Saker som din djurtyp kanske inte ens klarar!

Med träning kanske du klarar av att göra saker med likt din djurtyp. En gepardteriantrop kan träna på att springa snabbt, och kunna sprinta allt bättre. En bergsget kan få utlopp för sina instinkter genom klättring, osv.

Dessutom, regelbunden motion hjälper mot rastlöshet, vilket jag menar är en stor del av okontrollerade mentala skiften.

Varierad kost: Lågt blodsocker och/eller näringsbrister sätter igång cravings, vilket i sin tur kan sätta igång mentala skiften och olämpligt beteende. Så ät ordentligt och regelbundet, så att du inte smäller i dig ett helt paket köttbullar på en gång en kväll när du är ensam hemma. Exempel: När jag började få lite lägre b12-vitaminhalter under min studietid, då jag åt nästan helt vegetariskt, så ökade mina rovinstinkter. Notera, jag säger inte att vegetarisk kost är onyttig. Men i min släkt är det många med lågt b12, ett ämne som finns framför allt i animalier, så just för mig passade inte den dieten. Så om du känner dig märklig, trött, orkeslös, kolla upp hos en läkare. Det kan vara en bristsjukdom eller något annat.

Gemenskap: Jag tror alla vill ha vänner, och helst kunna känna igen sig i andra. Unga teriantroper brukar ofta vilja lära känna andra i samma situation. Det är ingenting märkligt. Min rekommendation för forum om teriantropi är fortfarande Werelist. Annars kan man försöka subtilt försöka fråga runt i andra subkulturers kretsar, t ex bland furries och nyandliga, om det finns någon där som identifierar sig som ett djur eller känner sig djurisk. Ibland träffar på andra djurmänniskor där, även om man får vara beredd på många nitlotter också.

Men det går faktiskt att känna gemenskap med andra också, som man kanske delar andra personlighetsdrag eller egenskaper med. Det kan handla om samma värderingar, religion, hobby, bakgrund osv. Ibland känner man sig ensam, det är en del av livet. Men ge inte upp! Någonstans i världen finns det fantastiska vänner även åt dig.

Tid för återhämtning: Jag har skrivit mycket om det här med att kontrollera skiften och beteenden. Skola, jobb och föreningsliv är inte rätt ställen att börja springa på alla fyra på, precis. Men på fritiden, se till att ibland ha stunder där du kan vara ditt djuriska jag. T ex när du är hemma eller om du är ute i ett skogsparti där ingen annan stör eller störs.

Få tillräckligt med sömn, gör sådant som du tycker är kul men som inte har prestationspress. Speciellt viktigt är det att ladda på med återhämtning efter att du haft en händelserik period i livet. Bli inte utmattningsdeprimerad eller utbränd som jag blev! Det är ett växande problem, speciellt hos personer som är ”duktiga”, dvs gärna hjälper andra eller vill göra bra ifrån sig i skola och arbete. Så om du är en sådan person, se till att även hjälpa dig själv ibland: ta en paus från ansvaret då och då.

Annonser
Det här inlägget postades i Info, Kroppsbild/-funktion, Skifte och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s