Recension: Blood and Chocolate (2007)

Har varit förkyld den här helgen, vilket innebar att inga roliga aktiviteter ute med folk, utan sitta hemma och spela datorspel och kolla på film…

Jag hittade Blood and Chocolate, en varulvsfilm från 2007, på Netflix. Så här får ni mina intryck av filmen, men först, en liten sammanfattning av handlingen:

blood-and-chocolate

Handling: Vivian är en varulv, och växte upp . När hon var barn dödade människor dödade familj, och hon flyttade till sin moster i Bukarest istället. I Bukarest finns det många varulvar, som styrs av flockens ledare Gabriel. Nu är hon 19 år, och Gabriel är intresserad av henne, men samtidigt träffar hon en attraktiv amerikansk serieboksförfattare. Våldsamheter utbryter när flocken tror att hon berättar om varulvarna till sin flört.

Filmens tolkning av varulvar: Att vara varulv är något man föds som, det är ärvs inom släkten. Den som är varulv kan förvandla sig frivilligt när som helst. Förvandlingen framställs som att de hoppar i luften, ett sken omringar personen, och de förvandlar sig till en varg. Varulvsformen spelas alltså av riktiga vargar. Varulvarna kan bara dö genom att brännas, eller genom att skadas av silver. Faktum är att silver är extremt giftigt för varulvar, oavsett form. De lever i flock, styrd av en ledarhane som väljer en ny hona var sjunde år.

Vad jag tyckte då?

Ganska mediokert, allvarligt talat. Inget jag lär se om, även om filmen var bitvis spännande och jag ångrar inte att jag tittade på den.

Även om filmen bara är 10 år gammal, så kändes den emellanåt så gammaldags… Flocken styrs oerhört patriarkalt, och den enda ”räddningen” för Vivian är en annan man. Sättet som människan försöker flörta med Vivian är förresten så jobbigt att titta på! Vivian är till en början inte intresserad av honom, men han vägrar ge upp. Jag tror det var meningen att det skulle uppfattas som romantiskt att han följer efter henne, spårar upp var hon jobbar, ställer en massa frågor som försöker undvika att svara på… Men jag fick bara stalkervibbar!

Det är en hel del action och så i filmen, och det är dessa bitar som jag tycker görs ganska väl. När någon stackars människa springer ifrån en enorm flock med vargar i skogen, så är det spännande. Skådespeleriet emellan actionsekvensera är dock varken superpinsamt eller något imponerande, bara mellanmjölk. Känns som manuset inte inspirerande någon.

Jag lade förresten märke till en tendens hos mig själv. När varulvarna i filmen var i människoform fann jag dem ganska osympatiska. De skrämde varandra till lydnad, tjafsade om flockens hierarki, tafsade på tjejer… Dog någon varulv i människoform kände jag ingen sympati för dem, och jag tror filmen också syftade till att de flesta varulvar skulle ses som skurkar.

Men så fort de var i vargform så sympatiserade jag med dem per automatik. Det finns en scen då Vivians kusin, i vargform, försöker döda den där serieboksförfattaren, men bränner sig på hans silversmycke. Då, oavsett hur osympatisk kusinen hade varit, så stod jag på vargens sida.

I stort sett, att det var riktiga vargar med i filmen var en bonus för mig. Antagligen hade jag gett den ett mycket mer negativt omdöme om varulvarna hade sett som i, säg, Underworld.

Blood and Chocolate

Turist snart uppäten av en varulv

Så, om du verkligen gillar varulvsfilmer och du har sett klassikerna redan, se den här. Men om du är ute efter en bra skräckfilm eller övertygande romans, så är det här nog inget för dig.

Tydligen baserar sig filmen löst på en bok med samma namn. Fast extremt löst – likheterna är i stort sett titeln, namnen på karaktärerna och att det handlar om varulvar i kärleksdrama. Men hur varulvarna funkar, åldern på huvudpersonen, var historian utspelar sig, relationer mellan karaktärer osv har tydligen bytts ut. Jag har inte läst boken, men av det lilla jag googlat mig till, så ska boken vara bättre.

6432781

Annonser
Det här inlägget postades i Info och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.