Olika typer av djuriskhet / band till djur

Det här baserat på ett forumsinlägg jag skrev på Reddit, men översatt och lite ändrat.

Ibland dyker nämligen frågan upp på teriantropiforum, något i stil med ”jag känner verkligen ett starkt band till naturen och till <specifik djurart>, men jag vet inte vad det betyder. Vad ska jag kalla mig själv? Är jag en therian? Är jag en furry? Kan man vara både och?”

För det första så är det egentligen viktigare att leva ett bra liv och vara sig själv, än vilken etikett man använder. Men, etiketter och ord kan vara användbara för att hitta likasinnade eller för att beskriva sig själv. Här är en lista, utan inbördes ordning, på diverse identiteter/communities som har med överlapp mellan människa och djur att göra på något vis. Notera att dessa inte behöver utesluta varandra: du kan vara flera saker! Texterna inom ””-tecken är totalt påhittade exempelfall för att illustrera hur det kan vara, inte faktiska citat.

  • Djurhjärtad/Animalhearted. Känna stark samhörighet med en djurart, starkare än ”favoritdjur”, men utan att känna sig som ett.
    ”Jag känner verkligen så starkt för kattdjur, de är en stor del av mitt liv och jag känner igen mig i dem. Jag tror inte jag är en katt, men jag har en speciell samhörighet med dem som påverkar mig. Så jag kallar mig för katthjärtad”.
  • Teriantropi/Therian. Känna sig som ett icke-mänskligt djur på insidan, som om ens själ/ande/grundläggande personlighet är av den arten. Man identifierar sig som det djuret. En del upplever skiften, en del upplever artdysfori. Vissa identifierar sig som flera djurarter.
    ”Jag känner det som om jag är född i fel art. Egentligen borde jag nog blivit en krokodil, för det är så jag ser mig själv. Kanske att jag har en krokodilsjäl, om nu själar ens finns. Oavsett vad är jag någonslags krokodilmänniska mentalt. Jag vill mest ligga i ett varmt träsk och göra krokodilgrejer, även om det inte riktigt går, förstås. Så jag är en krokodilteriantrop.”
  • Furry Fandom. En subkultur som samlar personer som gillar media med antropomorfa (människoliknande) djurfigurer. En del furries skapar sina egna djurfigurer (fursona) som de t ex har som internetavatarer eller klär ut sig till. Att klä ut sig till djur, härma dem eller relatera till djur i t ex tecknad film förekommer hos furries.
    ”Jag älskade Disneys Robin Hood som barn, och när jag blev äldre så tecknade jag en egen variant av mig själv i samma stil – det är jag, fast som ett lodjur med medeltida kläder! Slukade filmer som hade med djur att göra, som Oliver & Gänget eller Änglahund. På internet hittade jag andra som också gillade sådana filmer, och vi brukar köra rollspel med våra egna djurkaraktärer. Ibland åker jag på konvent för att umgås med andra furries, köpa konst och umgås med likasinnade.”
  • Pet play /Animal roleplay. Att inom ett erotiskt laddat sammanhang låtsas vara ett djur. T ex att som del av en bdsm-scen bära hundhalsband och bli behandlad som en hund. Det finns en massa underkategorier för olika arter, så som puppyplay, ponyplay, kittenplay osv.
    ”Jag tycker det är så avslappnande att vara en lädervalp. Det finns en stark tillit mellan mig och min husse, så som valp behöver jag inte prata för att han ska förstå vad jag vill. Jag går på alla fyra, och han klappar mig och berömmer mig när jag gör tricks. Det sätter mig i ett sexuellt undergivet tillstånd, även om vi inte gör något som är sexuellt egentligen. Jag trivs väldigt bra i mitt halsband, min mask och min svans. Det får mig att känna mig trygg och sexig”.
  • Transformation fetish (TF) & autozoofili. TF handlar om att ha sexuella fantasier om transformation och hamnskifte. Det kan handla om att förvandlas från ett kön till ett annat, att bli förvandlad till ett föremål, osv. En underkategori är att fantisera om att själv bli eller vara ett icke-mänskligt djur. Ungefär som förvandlingsscenerna i varulvsfilmer. Det kan också kallas för autozoofili, att tända på att tänka på sig själv som ett djur.
    ”När jag var i puberteten och läste Animorphs, den där bokserien där tonåringar kan förvandla sig till djur, så kittlade i mig. Numera tänder jag på konst och historier där någon förvandlas till ett djur, och speciellt så brukar jag själv fantisera om att förvandlas till ett djur och ha sex i den formen. Tänk om jag kunde vara en tiger! Det vore ju mycket hetare än att ha sex som bara en människa.”
  • Zoofili. Att vara sexuellt attraherad av icke-mänskliga djur. Notera att attraktionen inte nödvändigtvis innebär att man agerar på den. Zoofiler har ofta en eller några djurarter som de dras till, de dras inte lika mycket till alla djur – och inte heller lika mycket till alla individer inom den arten. Zoofiler kan ha preferenser precis på samma sätt som människoattraherade personer har. En del är attraherade av både djur och människor, en del är attraherade uteslutande av djur.
    ”Jag dras till hästar. Ston kan vara precis lika sexiga som mänskliga kvinnor. Deras kurvor, deras snälla ögon, den speciella doften… Jag var kär i ett sto en gång. På ridskolan försökte jag alltid vara extra snäll mot henne, och blev så glad av att se henne nöjd. Jag gjorde aldrig något mer än pussade henne, även om jag fantiserade om ganska mycket.”
  • Pet regression. Ungefär som med åldersregression, där en person glider in i ett beteende/sinnesstämning där hen beter sig barnsligt för att slappna av från vuxenvärldens alla krav och hemskheter… Fast där man beter sig som ett husdjur med ungefär samma syfte.
    ”Jag har problem med ångest, men när jag går in i mitt ”kaninspace” så släpper det där. Då kan jag bara vara. Hoppa omkring, sniffa på saker, äta om jag är hungrig, slippa prata, tänka och planera… Det får mig att må bra när jag får ta en paus från mänsklighten ibland och låtsas vara en kanin.”
  • Copinglink. En person som väljer att identifiera sig som något icke-mänskligt för att försöka hantera något mentalt problem. Skillnaden gentemot therians och otherkin, är att copinglinkern gör detta som en medveten strategi.
    ”Jag har haft problem med depression och dålig självbild. Men sedan jag började mentalt föreställa mig själv som en vacker svan, så har min depression blivit mer hanterbar. En svan kan väl inte vara deprimerad heller, eller? Så om jag väljer att vara en svan inombords, så känner jag mig starkare och vackrare. Jag har börjat inreda hemma hos mig så att det ser mer ut som ett svanbo, med vass och grejer. Det känns bra att vara en svan.”
  • Fylgja/andedjur. Inom flera andliga traditioner finns idén om att en människa kan bli andligt vägledd av något som tar en djurform. Inom den fornnordiska traditionen finns fylgja, men inom andra traditioner kan det heta andra saker.
    ”I mina drömmar träffar jag regelbundet på en räv som heter Ruby. Hon visar mig saker om mig själv som jag aldrig skulle förstått annas. Den mest spännande upplevelsen var under en trumresa, så jag gick in i trance och såg mig själv ta samma form som Ruby för att resa mellan världarna! Den här rävanden guidar mig genom livet.”
  • Djurtillbedjan/zoolatri. Att tillbe djur eller se vissa djur som heliga. Exempel som brukar nämnas är hinduismens vördnad mot kor, även om de inte riktigt ser kor som gudar egentligen. Antika greker och romare brukade anklagade egypter för detta, eftersom många egyptiska gudar avbildas med djurhuvud.
    ”Inom finsk folktro så härstammar människor från björnen. Jag vet att evolutionsbiologiskt är det inte så, men andligen ser jag björnen som min förfader. På sommaren firar jag björnfest, och på vintern ser jag till att aldrig störa björnens ide. Han är helig för mig.”

Om susitar

Therian, biologist & pagan
Detta inlägg publicerades i Info. Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar