Outsiders om furries

Jag brukar inte skriva om furry fandomen. Att vara furry är inte samma sak som att vara teriantrop, och jag tenderar inte att se mig själv som en furry. Men Outsiders, antagligen i en vilja att porträttera något exotiskt, definierar furry som något helt annat än furries själva.

Från WikiFur:

Someone who says they are furry is generally expressing an interest in anthropomorphic animals and/or creatures (and perhaps some affiliation to furry fandom). They may express that that interest in a variety of ways – through art and stories through to roleplay and performance. How deep or meaningful an interest in Furry is varies greatly from person to person.

Om furry fandom på Wikipedia:

Furry fandom is a fandom for fictional anthropomorphic animal characters with human personalities and characteristics.[1] Examples of anthropomorphic attributes include exhibiting human intelligence and facial expressions, the ability to speak, walk on two legs, and wear clothes. Furry fandom is also used to refer to the community of people who gather on the Internet and at conventions.[2][3]

Furry kan vara alltså från att vara ett fan av fiktionella djurkaraktärer á la Disneys Robin Hood, till att vilja klä ut sig och rollspela en sådan djurkaraktär. En hel del furries känner samhörighet med djur, har totemdjur etc. Det finns också ett överlapp mellan furries och teriantroper. Men jag finner det ändå som en grov överdrift när Outsiders säger:

”Furries är människor som känner ett själsligt band med djur, eller till och med känner sig mer som djur än som människor”

När en av deltagarna (Pao) dessutom antyder att hon kanske egentligen inte är en furry, men definitivt ett kattdjur, så tonas det ner.

”Oavsett om jag kallar mig själv furry eller inte, så accepterar de mig bättre. De accepterar att jag jamar eller bits ibland.”

Nåväl. Outsiders är inte världens bästa journalistik. Jag har tidigare hört om hur de överdriver och förvrider. De vill ju ha något som är chockerande.

Själv har jag råkat ut för furries som tycker att teriantroper är lite knäppa. Tagit det ett steg för långt?

Själv brukar jag beskriva skillnaden mellan furry och teriantrop/otherkin som skillnaden mellan en dragqueen/transvestit och en transsexuell person. Den förstnämnda gruppen gör det som ett intresse, en hobby, kanske skapar en annan karaktär att vara när man byter kläder. En transsexuell tenderar inte att showa på scen eller skapa en karaktär: de vill bara bli accepterade som sina sanna jag, som inte passar ihop med den biologiska kroppen.

Här kan man förresten se ett klipp från programmet: Aftonbladet TV

Här kan man se hela avsnittet: Kanal 5 Play

Om susitar

Therian, biologist & pagan
Detta inlägg publicerades i Nyheter och märktes , , , , , , . Bokmärk permalänken.

10 kommentarer till Outsiders om furries

  1. Jenny skriver:

    Jaha där ser man vad lite man kan och att man kanske ska vara lite kritisk till allt som går på tv. Tyckte det var väldans intressant och nu har jag lärt mig ännu något nytt idag :)

  2. Pingback: Freakshow | Ulv i Människokläder

  3. Pingback: ”Så, är du född i fel art?” | Ulv i Människokläder

  4. Pingback: Gott nytt år i efterskott? | Ulv i Människokläder

  5. Pingback: Vanliga människors inställning till otherkin | Ulv i Människokläder

  6. Pingback: Min inställning till media | Ulv i Människokläder

  7. Pingback: ”Människor som tror att de är djur måste vara sjuka i huvudet” | Ulv i Människokläder

  8. Pingback: Furries i tv4 | Ulv i Människokläder

  9. Pingback: Öppet brev ang. medverkan i ”dokumentärserie” | Ulv i Människokläder

  10. Pingback: Om jag inte hade varit en själv… | Ulv i Människokläder

Lämna en kommentar